Jäänmurtajat
IB Sisu
Valmistunut | 1976 |
Rakennustelakka | Wärtsilä Helsingin telakka |
Jääluokka | 1A Super |
Pituus | 104,6 m |
Leveys | 23,8 m |
Syväys | 8,3 m |
Uppouma | 9 660 t |
Bruttovetoisuus | 7 525 t |
Nettovetoisuus | 2 120 t |
Pääkoneisto | Wärtsilä-Pielstick 12PC2-5V-400 |
Akseliteho | 16,2 MW |
Nopeus | 18 solmua |
Paaluveto | 113 t |
Miehistö | 21 |
Call Sign | OHMW |
Jäänmurtaja Sisu
Sisu on Urho-luokan murtaja ja muistuttaa hyvin paljon sisarlaivaansa. Pääkoneina on viisi Pielstick 12 PC 2–5V V-mallista dieselmoottoria, jotka on valmistettu lisenssillä Wärtsilän Turun tehtaalla. Sylinterien halkaisija on 400 mm ja iskun pituus 460 mm. Jokainen moottori pyörittää tasavirtageneraattoria, joilla pyöritetään neljää potkurimoottoria. Päägeneraattorit, potkurimoottorit, apugeneraattorit ja koneiden valvontalaitteet on valmistanut Strömberg. Aluksen konehuone toimii miehittämättömänä, vain valvontakeskuksessa on miehitys.
Täydellä teholla ajettaessa kaksi potkuria perässä käyttävät 60 % ja kaksi keulapotkuria 40 % tehosta. Aivan kuten Urhossa, Sisunkin keulapotkurit pyörivät sisäänpäin ja työntävät vettä rungon alle eteenpäin ajettaessa. Vesihuuhtelu vähentää jään ja rungon välistä kitkaa. Peräpotkurit pyörivät ulospäin, jolloin vesivirta työntää rikkoutuvan jään ehjän jään alle ja avattu uoma pysyy puhtaana. Urhon tavoin aluksessa on myös vaikeita jääolosuhteita varten kallistusjärjestelmä, jota käytettäessä kolme pumppua siirtää vettä laivan sisällä niin, että Sisu saadaan kallistumaan kolmetoista astetta 50 sekunnissa.
Urhossa valtion edustustiloiksi varatut tilat on Sisussa rakennettu alun perin merenkulun opiskelijoiden opetustiloiksi. Yhdistämällä aluksen ruokasalin ja sen vieressä olevan luentosalin, Sisun tiloihin saa 40 hengen yhteistilan. Hyttitilat suunniteltiin 54 hengen miehistölle, jonka kaikki jäsenet asuvat yhden hengen hyteissä. Päällystön hyteissä on oma WC/pesuhuone.
Aluksella on myös kirjasto, kuntosali, kaksi saunaa ja uima-allas. Nykyisin aluksen ollessa jäänmurtotehtävissä miehistön määrä on 21. Kun Sisu on jäänmurtotöissä, sen miehistö työskentelee kuusi tuntia kerrallaan ja lepää kuusi tuntia. Näin työskennellään 20 päivää, jonka jälkeen pidetään 10 päivää vapaata.
Vuonna 1982 Sisu muutettiin Wärtsilän Turun telakalla raskasöljykäyttöiseksi. Joulukuussa 1988 valmistui Sisun komentosillan muutostyö Wärtsilä Meriteollisuuden Kotkan korjaustelakalla.
Arctia jatkaa 130 vuotta jatkunutta jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastosta, johon kuuluu viisi perinteistä murtajaa: Voima, Urho, Sisu, Otso ja Kontio.
Arctian murtajat säilyttävät jäänmurtokykynsä kaikissa Itämeren jääolosuhteissa. Alukset on myös varustettu hinaushaarukalla hinausvinttureineen.
Seuraa jäänmurtaja Sisua Instagramissa