Jäänmurtajat
IB Polaris
Valmistunut | 2016 |
Rakennustelakka | Arctech Helsinki Shipyard |
Jääluokka | PC 4 |
Pituus | 110 m |
Leveys | 24 m |
Syväys | 8 m |
Uppouma | 1 0961 t suunnittelusyväydellä |
Pääkoneisto | Wärtsilä 2x 6000 kW, 2x 4500 kW, 1x 1280 kW, Dual fuel |
LNG-tankit | 2 x 400 kuutiometriä |
Nopeus | 18 solmua |
Jäänmurtokyky | 1,2 m jäätä 6 solmun nopeudella |
Paaluveto | 214 t |
Miehistö | 16 |
Jäänmurtaja Polaris
Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris liittyi Arctian laivastoon syyskuussa 2016. Tämä ainutlaatuinen alus voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua (LNG) että matalarikkistä dieseliä. LNG:n käyttö pienentää merkittävästi aluksen hiilidioksidipäästöjä. Polaris onkin maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja.
Jäänmurtaja Polaris on suomalaisen laivanrakennuksen taidonnäyte. Aluksessa on käytetty innovatiivista suunnittelua mm. runkomuodossa ja potkurilaitejärjestelyssä. Polariksessa on kolme 360 astetta pyörivää Azipod-propulsiolaitetta, mikä mahdollistaa erinomaisen ohjattavuuden. Aluksen jäänmurtokyky on kuuden solmun nopeudella 1,2 metriä jäätä.
Polaris on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon. Alus on varustettu myös öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Nimi Polaris viittaa pohjoisilla merillä kulkijoita auttavaan Pohjantähteen sekä aluksen polaariluokkaan, joka mahdollistaa monivuotisenkin jään murtamisen.