10.10.2023
Väylänhoitajan tehtävässä yhdistyy työ ja harrastus
Mikä olisikaan mukavampaa, kuin yhdistää työ ainutlaatuisessa ympäristössä ja itselle tärkeä harrastus – luonnossa liikkuminen. Väylänhoitaja Martti Penttisen työssä tämä yhdistyy mitä parhaimmalla tavalla. ”Väylänhoitajana pääsen käymään todella hienoissa paikoissa, mihin muuten ei tulisi mentyä, kuten saarissa ja majakoissa merialueilla.” Väylänhoitajan työ onkin varsin liikkuvaa, sillä esimerkiksi Länsi-Rannikko käsittää noin 6200 väyläkilometriä ja siellä on 8400 merenkulun turvalaitetta.
Kevät on kiireisintä aikaa vesiväylien hoidossa
Martin tehtävänä on yhdessä väyläryhmän kanssa huolehtia siitä, että vesiväylät ovat turvalliset liikennöidä. Kauppamerenkulunväylät ovat tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. ”Kevät on kiireisintä aikaa työssämme. Kevään viitoituskierroksella jokaisen kelluvan merenkulun turvalaitteen eli viitan ja poijun sijainti tarkistetaan, jäiden siirtämät viitat laitetaan paikoilleen ja rikkoutuneet tai kadonneet vaihdetaan uusiin. Samalla tarkistetaan poijujen kunto, tehdään niille tarvittavat huoltotoimenpiteet ja vaihdetaan valolaitteiden paristot. Viitoituskierroksen yhteydessä tehdään myös kiinteiden merenkulun turvalaitteiden tarkistuksia ja huoltoja,” kertoo Martti. ”Väylänhoito on hyvin keliherkkää työtä. Hyvällä kelillä tehdään pitkääkin päivää. Jos sään vuoksi ei voida lähteä merelle, kaluston kunnossapidossa riittää aina tehtävää.”
Kun kevään viitoituskierros on saatu määräaikaan mennessä valmiiksi, väyläryhmä jatkaa kiinteiden merenkulun turvalaitteiden parissa. Tällaisia ovat esimerkiksi sektoriloistot, reunamerkit, merimajakat, kivikummelit, pookit ja linjataulut. Niille tehdään kuntoarviot ja tarvittavat huoltotoimenpiteet. Vuodenaikojen rytmittämän työkierron ohella hoidetaan turvalaitteiden kiireelliset vikakorjaukset, joiden tekemiseen on asiakkaiden kanssa sovitut vasteajat.
Martin tehtävänä on myös osallistua työvuorollaan Merenkurkun öljyntorjuntavalmiuteen. Öljyntorjuntataitoa pidetään jatkuvasti yllä sisäisin harjoituksin sekä harjoittelemalla muutaman kerran vuodessa öljyntorjuntaa Rajavartiolaitoksen kanssa.
Työturvallisuus on Arctiassa kaiken tekemisen A ja O
Turvallinen työskentely ja riskien arviointi on väylänhoitotyössä erittäin tärkeää, kun liikutaan märillä ja liukkailla kallioilla tai kiivetään merenkulun turvalaitteeseen tai mastoon. ”Arctiassa panostetaan työturvallisuuteen, turvallisuusvarusteisiin ja henkilöstön koulutuksesta pidetään huolta. Esimerkiksi viime syksynä väylänhoitajat kävivät mastossa työskentelyyn liittyvän kurssin, josta sai hyvää harjoitusta ja oppia työskentelyyn korkeissa paikoissa. Teemme väylänhoitotyötä minimissään kahden henkilön ryhmissä. Kalustonamme ovat avoveden aikaan väylänhoitoalukset. Talvella moottorikelkat, hydrokopterit ja ilmatyynyalukset.” Väylänhoitotyötä tehdään viikko töitä viikko vapaata periaatteella. ”Pidän siitä, että työ on liikkuvaa ja olen päässyt tekemään töitä kaikilla rannikon merialueilla eri väyläryhmien kanssa.”
Väylänhoitajaksi ei opita suoraan koulun penkiltä
Merenkulun opinnot antavat väylänhoitajan työhön hyvät valmiudet ja työtä oppii tekemällä. Martilla on pursimiehen pätevyyskirja ja väyläaluksilla vaadittavat kotimaanliikenteen laivurin ja koneenhoitajan pätevyyskirjat. ”Väylänhoidossa olen työskennellyt vuodesta 2021. Sitä ennen kosketusta yhtiöstä on vuosilta 2009–2010, kun toimin merenmittauksessa geodeettisessa mittausryhmässä. Olen myös työskennellyt yhdeksän vuotta kauppalaivastossa ja 11 vuotta merentutkimusalus Arandalla. Etenkin merentutkimusaluksella työskentelystä sai paljon valmiuksia, joista on ollut hyötyä myös vesiväylien hoidossa.”
”Väylänhoitotyössä yksikään päivä ei ole samanlainen. Tässä työssä on oppinut hyvin organisoimaan, sillä työpäivät voivat muuttua nopeastikin kiireellisten turvalaitevikojen tai säätilan mukaan. Yhtiön kalusto on myös hyvin moninaista ja jokaisessa niissä työskentely on aina erilaista. Perinteisten merimiestöiden lisäksi kalustoa huolletaan ja opetellaan uutta. Näin pidetään yllä ja päivitetään taitoja kaluston kunnossapidosta.”
Arctia on perinteikäs yhtiö, jonka historia on Merenkulkulaitoksesta. Monialainen konserni tarjoaa erilaisia työllistymismahdollisuuksia. ”Merenkulkutaustani vuoksi pystyn tarvittaessa työskentelemään yhtiön jokaisessa liiketoiminnossa. Täällä on hyvä työporukka, jossa on mukava tehdä töitä. Työntekijän esimiehiltä kysymiin asioihin reagoidaan nopeasti ja ongelmatilanteet ratkaistaan usein yhdessä. Viihdyn todella hyvin!” Martti summaa.
Työn hyvänä puolena on se, että vapaa viikolla voi todella olla vapaalla. ”Matkustaminen on minulle tärkeä harrastus. Olen käynyt kaikilla mantereilla ja 56 maassa. Nykyisin vanha talo Porvoon saaristossa vie paljon aikaa matkustamiselta. Aiemmin vannoutuneena kaupunkiasujana viihdyn saaristossa erittäin hyvin, vaikka lähimpään kauppaankin on matkaa 14 kilometriä. Veneily, moottoripyörien rakentelu, musiikki ja bänditoiminta ovat myös vastapainoa työlle,” Martti kertoo.