10.02.2024

Jäänmurtaja Voima 70 vuotta

Arctian jäänmurtaja Voima on 70 vuoden ajan palvellut Suomen kauppamerenkulkua. Voiman 70-vuotista taipaletta juhlistetaan 12. helmikuuta. Vuosikymmenien kuluessa jykevärunkoinen Voima on osoittanut luotettavuutensa Itämerellä ja se on toiminut esikuvana monille myöhemmin rakennetuille nelipotkurisille jäänmurtajille.

Vuonna 1954 käyttöön otettu Voima oli valmistuessaan maailmanluokan erikoisuus. Ensimmäistä kertaa murtajan keulaan oli asennettu kaksi eri suuntiin pyörivää keulapotkuria. Voima suunniteltiin avomerikäyttöön ja sen suuri koneteho ja hyvä ohjailtavuus herättivät runsaasti kiinnostusta maailmalla. Hietalahden telakalle aikansa erikoisuus oli näyte erinomaisesta työ- ja suunnittelutaidosta. ”Voima on maailman ensimmäinen nelipotkurinen jäänmurtaja ja vanhin tällä hetkellä käytössä olevista murtajista. Neljän potkurin ansiosta Voima on ketterä ja pärjää hyvin pahemmissakin jäissä,” kertoo Voiman päällikkö Toni Kovanen.

Voimalle tehty merkittävät elinkaarenpidennyshankkeet

Voima peruskorjattiin vuosina 1978–1979. Koneisto uusittiin ja sisätilat korjattiin ajanmukaisiksi ja kansirakennelmat rakennettiin kokonaan uudelleen. Peruskorjauksessa Voima sai uusia jäävahvistelevyjä kylkiinsä sekä uudet pääkoneet, sähkölaitteet, asuintilat ja komentosillan. Myös potkurimoottorit uudistettiin.

Kesällä 2016 alukseen tehtiin kymmenen vuoden elinkaaren pidennys. Voima sai muun muassa 250 tonnia uutta terästä runkoon ja uudet komentosillan navigointilaitteet. Vuonna 2023 Voimalle tehtiin pääkäytön ja dieselautomaation päivitys.

Jykevää voimaa

”Olen ollut Voiman päällikkönä hieman yli 10 vuotta ja työvuosia on vielä muutamia ennen eläkeikää. Voima on jo eläkeiän ylittänyt, mutta on edelleen hyvässä kunnossa ja sillä on toimintavuosia jäljellä. Jäänmurtajilla tehdään merkityksellistä työtä, ja on hienoa olla talvisin avustamassa Oy Suomi Ab:n kauppamerenkulkua. Ilmastonmuutos on tuonut uusia haasteita jäänmurtoon, kun meri ei aina jäädy kokonaan ja kovat myrskytuulet liikuttavat jäitä ja aiheuttavat haasteellisia ahtojäitä. Voimalla on kuuden pääkoneen ansiosta tehoa vaikka muille jakaa, ja murtaja pärjää hyvin myös ahtojäässä. Kauppa-alusten suurentuessa Voima alkaa kuitenkin olla pieni ja kapea,” Toni Kovanen sanoo.

Jäänmurtajan miehistö on töissä 20 päivää kerrallaan. Työpäivät ovat 12-tuntisia ja työtä tehdään vahdeissa. Työjakson jälkeen seuraa kymmenen vapaapäivää. ”Murtaja on työjaksoilla miehistölleen kuin toinen koti ja pienessä laivaympäristössä yhteishenki on tärkeää. Henkilöstön vaihtuvuus on pientä Voimalla, joten murtajalla viihdytään töissä.”

Suomi on riippuvainen meriliikenteestä

Kauppa-alusten ympärivuotinen sujuva liikenne on Suomelle välttämättömyys, sillä 95 prosenttia Suomen viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse. Merikuljetus on samalla ympäristöystävällisin kuljetusmuoto. Arctia takaa yhdessä sidosryhmien kanssa suomalaisen yhteiskunnan ympärivuotisen toimivuuden. Arctia jatkaa jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista, johon kuuluu Voiman lisäksi Urho, Sisu, Otso, Kontio, Polaris, Fennica ja Nordica.

”On hienoa nähdä, että Suomessa on suunniteltu ja rakennettu alus, joka on pystynyt palvelemaan yhteiskunnan toimivuutta vuosikymmeniä. Kun uusia jäänmurtajia suunnitellaan, on hyvä pitää mielessä ne opit mitä Arctialle on kertynyt Voimasta ja muista aluksista. Sijoitus laatuun, huollettavuuteen ja muunneltavuuteen maksaa takaisin pitkän käyttöiän aikana,” sanoo jäänmurron liiketoimintajohtaja Paavo Kojonen.

Katso videot jäänmurtaja Voimasta:

 

Ota yhteyttä

Lähetä viesti

Tietosuoja