28.10.2024

Fennican onnistunut rahtausprojekti Kanadassa korostaa suomalaista jäänmurto-osaamista

Fennican rahtaus Kanadan Milne Inletissä on sujunut suunnitellusti, ja alus lähtee paluumatkalleen kohti Suomea lokakuun lopussa. Rahtaus on osa Arctia Icebreaking Oy:n ja kanadalaisen Baffinland Iron Mines Corporationin välistä sopimusta koskien jäänmurto- ja avustuspalveluita.

Kanadan arktisilla vesillä olosuhteet ovat huomattavasti haastavampia kuin Itämerellä. Näillä vesillä jääolosuhteet vaihtelevat suuresti – yksivuotisen jään seassa on myös monivuotista, merkittävästi kovempaa jäätä, mikä lisää operaatioiden haastavuutta. Jäävuorten läsnäolo tuo oman lisänsä reittien valintaan ja navigointiin, sillä monivuotinen jää aiheuttaa riskejä sekä jäänmurtajalle että avustettaville aluksille. Fennican päällikkö Hanna Kujala kertoo, että tuuliolosuhteet ja korkeammat aallot tekevät työskentelystä haastavampaa kuin Itämerellä, mutta Fennican modernit navigointijärjestelmät ja ammattitaitoinen miehistö varmistavat turvallisen ja tehokkaan toiminnan.

Arktisen ympäristön herkkyys ja monimuotoisuus sekä niiden huomioiminen ovat tehneet vastuullisuudesta osan jokapäiväistä tekemistä rahtausprojektilla. "Luonnon ja alkuperäiskansojen kunnioittaminen on keskeisiä tekijöitä Kanadan vesillä työskennellessä. Merinisäkkäiden elinolosuhteiden suojeleminen on meille ensisijaisen tärkeää," Kujala toteaa, korostaen Arctian ja Baffinlandin sitoutumista ympäristön ja paikallisten asukkaiden kunnioittamiseen.


Kuva: Philippe Emond

Tekniikka ja valmistautuminen avainasemassa

Pohjoisen jäämeren haastavat olosuhteet ovat mahdollistaneet Arctian miehistölle oivan tilaisuuden hioa jäänmurtoon ja arktiseen merenkäyntiin liittyvää ammattitaitoa suomalaisen jäänmurtokauden ulkopuolella. Lisäksi projektilla mukana olleille on kertynyt kokemusta kansainvälisen miehistön osana työskentelystä, sillä projektin ajan osa Fennican miehistöstä on ollut kanadalaisia.

Fennican koneosastoa johtava Elina Romo kertoo, että aluksen tekninen suorituskyky on ollut erinomainen, vaikka pieniä haasteitakin voi rahtauksissa tulla eteen. "Huolto- ja kunnossapitotöitä tehdään aina olosuhteiden salliessa, ja miehistömme on hyvin motivoitunut, sillä haasteet pitävät työn mielenkiintoisena," Romo kuvaa.

​​​​​​​
Fennicaa projektilla johtava tiimi: Elina Romo, Hanna Kujala ja Anu Parkkonen

Vahva yhteishenki keskeistä vaativassa projektissa

Yhteishenki on merkittävä tekijä haasteellisissa projekteissa. Miehistön vahva ammattitaito vaativista olosuhteista ja sujuva yhteistyö varmistavat, että projektin tavoitteet saavutetaan turvallisesti ja tehokkaasti. Tällä erää päättyvä Kanadan projekti on mahdollistanut yhteistyön ja ammattitaidon kehittämisen ainutlaatuisissa olosuhteissa.

”Murtajan talousosasto Anu Parkkosen johdolla huolehtii siitä, että aluksella tarjoiltava ruoka on ravitsevaa ja terveellistä. Erinomainen ruoka ja laivan siisteys pitävät osaltaan miehistön motivaation korkealla. Vapaa-ajan aktiviteetit, kuten esimerkiksi arktinen sulkapalloturnaus, ovat myös olleet tärkeässä roolissa tiimihengen ylläpitämisessä. Laivan kioskilta on voinut hakea Fazerin Sinistä lievittämään pahinta koti-ikävää,” Hanna Kujala kertoo hymyillen.

Fennican rahtaus Kanadaan alkoi syyskuun alussa ja alus palaa kotisatamaan marraskuun puolivälissä. Näin Kanadassa hankittu lisäkokemus ja ammattitaito palaavat Suomeen sopivasti tulevaa jäänmurtokautta varten, varmistamaan merenkulun Itämerellä tulevanakin talvena.

Ota yhteyttä

Lähetä viesti

Tietosuoja