Jäänmurtajat

Jäänmurtaja Sisu

Jäänmurtaja Sisu

Sisu on Urho-luokan murtaja ja muistuttaa hyvin paljon sisarlaivaansa. Pääkoneina on viisi Pielstick 12 PC 2–5V V-mallista dieselmoottoria, jotka on valmistettu lisenssillä Wärtsilän Turun tehtaalla. Sylinterien halkaisija on 400 mm ja iskun pituus 460 mm. Jokainen moottori pyörittää tasavirtageneraattoria, joilla pyöritetään neljää potkurimoottoria. Päägeneraattorit, potkurimoottorit, apugeneraattorit ja koneiden valvontalaitteet on valmistanut Strömberg. Aluksen konehuone toimii miehittämättömänä, vain valvontakeskuksessa on miehitys.

Täydellä teholla ajettaessa kaksi potkuria perässä käyttävät 60 % ja kaksi keulapotkuria 40 % tehosta. Aivan kuten Urhossa, Sisunkin keulapotkurit pyörivät sisäänpäin ja työntävät vettä rungon alle eteenpäin ajettaessa. Vesihuuhtelu vähentää jään ja rungon välistä kitkaa. Peräpotkurit pyörivät ulospäin, jolloin vesivirta työntää rikkoutuvan jään ehjän jään alle ja avattu uoma pysyy puhtaana. Urhon tavoin aluksessa on myös vaikeita jääolosuhteita varten kallistusjärjestelmä, jota käytettäessä kolme pumppua siirtää vettä laivan sisällä niin, että Sisu saadaan kallistumaan kolmetoista astetta 50 sekunnissa.

Jäänmurtaja Sisu lukuina

Tekniset tiedot

Valmistunut 1976
Rakennustelakka Wärtsilä Helsingin telakka
Luokitus Traficom
Jääluokka 1A Super
Miehistö 23
Nopeus 18 solmua
Pituus 104,6 m
Leveys 23,8 m
Syväys 8,3 m
Uppouma 9 660 t
Bruttovetoisuus 7 525 t
Nettovetoisuus 2 120 t
Pääkoneisto 5 x Wärtsilä-Pielstick 12PC2-5V-400
Akseliteho 16,2 MW
Paaluveto 113 t
Call Sign OHMW

Monipuolinen alus vaativiin olosuhteisiin

Urhossa valtion edustustiloiksi varatut tilat on Sisussa rakennettu alun perin merenkulun opiskelijoiden opetustiloiksi. Yhdistämällä aluksen ruokasalin ja sen vieressä olevan luentosalin, Sisun tiloihin saa 40 hengen yhteistilan. Hyttitilat suunniteltiin 54 hengen miehistölle, jonka kaikki jäsenet asuvat yhden hengen hyteissä. Päällystön hyteissä on oma WC/pesuhuone. Aluksella on myös kirjasto, kuntosali, kaksi saunaa ja uima-allas. Nykyisin aluksen ollessa jäänmurtotehtävissä miehistön määrä on 21.

Vuonna 1982 Sisu muutettiin Wärtsilän Turun telakalla raskasöljykäyttöiseksi. Joulukuussa 1988 valmistui Sisun komentosillan muutostyö Wärtsilä Meriteollisuuden Kotkan korjaustelakalla. Nykyään kaikki Arctian alukset käyttävät matalarikkistä dieseliä. 

Arctia jatkaa 130 vuotta jatkunutta jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastosta, johon kuuluu viisi perinteistä murtajaa: Voima, Urho, Sisu, Otso ja Kontio. Arctian murtajat on suunniteltu toimimaan kaikissa Itämeren jääolosuhteissa. Alukset on myös varustettu hinaushaarukalla hinausvinttureineen.

Jäänmurtajat

Tutustu kalustoon

Merenmittaus- ja tutkimuskalusto

Tutustu kalustoon

Väyläalukset ja -veneet

Tutustu kalustoon

Tutustu meihin tarkemmin