Jäänmurtajat

Jäänmurtaja Polaris

Jäänmurtaja Polaris

Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris liittyi Arctian laivastoon syyskuussa 2016. Tämä ainutlaatuinen alus voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua (LNG) että matalarikkistä dieseliä. LNG:n käyttö pienentää merkittävästi aluksen hiilidioksidipäästöjä. Polaris onkin maailman ympäristöystävällisin dieselsähköinen jäänmurtaja.

Jäänmurtaja Polaris on suomalaisen laivanrakennuksen taidonnäyte. Aluksessa on käytetty innovatiivista suunnittelua mm. runkomuodossa ja potkurilaitejärjestelyssä. Polariksessa on kolme 360 astetta pyörivää Azipod-propulsiolaitetta, mikä mahdollistaa erinomaisen ohjattavuuden. Aluksen jäänmurtokyky on kuuden solmun nopeudella 1,2 metriä jäätä.

Polaris on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon. Alus on varustettu myös öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Nimi Polaris viittaa pohjoisilla merillä kulkijoita auttavaan Pohjantähteen.

IB Polaris lukuina

Tekniset tiedot

Valmistunut 2016
Rakennustelakka Arctech Helsinki Shipyard
Jääluokka PC 4
Pituus 110 m
Leveys 24 m
Syväys 8 m
Uppouma 10 961 t suunnittelusyväydellä
Pääkoneisto Wärtsilä 2 x 6000 kW, 2 x 4500 kW, 1 x 1280 kW, Dual fuel
LNG-tankit 2 x 400 kuutiometriä
Nopeus 18 solmua
Jäänmurtokyky 1,2 m jäätä 6 solmun nopeudella 
Paaluveto 214 t
Miehistö 18
Akseliteho 19 MW
Call Sign OJQT

Jäänmurtajat

Tutustu kalustoon

Merenmittaus- ja tutkimuskalusto

Tutustu kalustoon

Väyläalukset ja -veneet

Tutustu kalustoon

Tutustu meihin tarkemmin