Jäänmurtajat

Jäänmurtaja Otso

Jäänmurtaja Otso

Vuonna 1986 valmistunut Otso ja seuraavana vuonna valmistunut sisaralus Kontio korvasivat kolme vanhaa Karhu-luokan murtajaa (Karhu, Murtaja ja Sampo). Kustannustehokkuus oli Otson suunnittelun lähtökohta. Nelipotkurisuus korvattiin keulaan rakennetulla ilmapuhalluslaitteistolla. Uutta oli myös dieselvoimalaitos, josta saadaan vaihtovirtaista sähköä kaikkiin toimintoihin potkurimoottoreita myöten. Sähkö tuotetaan käyttämällä meridieseliä (MDO) tai meriliikenteen kaasuöljyä (MGO), joilla on pienempi rikkipitoisuus. MGO:n rikkipitoisuus on maksimissaan 0,1 %.

Koneistonsa ja runkomuotonsa ansiosta alus kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin vanhemmat ja isommat jäänmurtajat. Sen vuoksi Otso ja sen sisaralus Kontio lähtevät jäätalven alettua yleensä ensimmäisinä jäänmurtoon Perämerelle.

Otsoon asennettiin vuonna 2015 Rauman telakalla keinunnanvaimennustankki ja samalla sen runkoa vahvistettiin. Arctialle myönnettiin marraskuussa 2015 Otson muutostöistä palkinto vuosittaisessa merenkulun ASF North America Innovation Award -innovaatiokilpailussa. Muutostöiden jälkeen Otso on operoinut muun muassa Grönlannin edustalla merenpohjatutkimusta tekevän yrityksen rahtauksessa.

Jäänmurtaja Otso

Tekniset tiedot

Valmistunut 1986
Rakennustelakka Wärtsilä Helsingin telakka
Luokitus Traficom
Jääluokka 1A Super
Miehistö 20
Nopeus 18,5 solmua
Pituus 99 m
Leveys 24,2 m
Syväys 8 m
Uppouma 9 222 t
Bruttovetoisuus 7 189 t
Nettovetoisuus 2 157 t
Pääkoneisto 4 x Wärtsilä 16V32
Akseliteho 15 MW
Paaluveto 160 t
Call Sign OIRT

Tehokas jäänmurtaja Itämeren haastaviin olosuhteisiin

Otsossa on neljä Vaasassa valmistettua Wärtsilä 16V32 -dieselmoottoria, joiden yhteisteho on liki 22 megawattia. Jokainen moottori pyörittää omaa 6 000 voltin ja 50 hertsin vaihtovirtageneraattoria, kukin teholtaan noin kuusi megawattia. Kahta peräpotkuria pyörittää kutakin oma potkurimoottori, jonka akseliteho on 2 × 7,5 MW eli yhteensä 15 megawattia.

Sinivalkoisen Otson vesilinjassa oleva kiiltävä vyöhyke on ruostumatonta teräslevyä, joka osaltaan pienentää jään ja rungon välistä kitkaa. Vyöhyke on maalaamaton ja kaksi metriä korkea. Aktiivinen katodinen suojausjärjestelmä estää galvaanista korroosiota erilaatuisten teräslevyjen rajavyöhykkeessä. Otsossa lukuisat toiminnot voi hoitaa komentosillalta käsin, kuten pääkoneiden käynnistyksen, pysäytyksen, koneiden valvonnan, sekä kallistustankkien ja hinausvintturin käyttämisen.

Arctia jatkaa 130 vuotta jatkunutta jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastosta, johon kuuluu viisi perinteistä murtajaa: Voima, Urho, Sisu, Otso ja Kontio. Arctian murtajat on suunniteltu toimimaan kaikissa Itämeren jääolosuhteissa. Alukset on myös varustettu hinaushaarukalla hinausvinttureineen.

Jäänmurtajat

Tutustu kalustoon

Merenmittaus- ja tutkimuskalusto

Tutustu kalustoon

Väyläalukset ja -veneet

Tutustu kalustoon

Tutustu meihin tarkemmin