Jäänmurtajat

Jäänmurtaja Kontio

Jäänmurtaja Kontio

Vuonna 1987 valmistuneen jäänmurtaja Kontion suunnittelussa pyrittiin aiempaa taloudellisempaan Itämeren jäänmurtoon. Rungon tehokkaampi, kaksipotkuriseen toimintaan perustuva muotoilu ja kevyt miehitysratkaisu pienensivät aluksen käyttökuluja merkittävästi aiempiin aluksiin verrattuna. Kontion koneisto on samanlainen kuin vuotta aiemmin valmistuneessa Otsossa.

Kontion miehistölle on myönnetty hengenpelastusmitali säiliöaluksesta veteen pudonneen merimiehen pelastamisesta Loviisan edustalla helmikuussa 1998.

Arctia jatkaa 130 vuotta jatkunutta jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastosta, johon kuuluu viisi perinteistä murtajaa: Voima, Urho, Sisu, Otso ja Kontio. Arctian murtajat on suunniteltu toimimaan kaikissa Itämeren jääolosuhteissa. Alukset on myös varustettu hinaushaarukalla hinausvinttureineen.

Jäänmurtaja Kontio

Tekniset tiedot

Valmistunut 1987
Rakennustelakka Wärtsilä Helsingin telakka
Luokitus Traficom
Jääluokka 1A Super
Miehistö 20
Nopeus 18,5 solmua
Pituus 99 m
Leveys 24,2 m
Syväys 8 m
Uppouma 9 130 t
Bruttovetoisuus 7 066 t
Nettovetoisuus 2 120 t
Pääkoneisto 4 x Wärtsilä 16V32
Akseliteho 15 MW
Paaluveto 160 t
Call Sign OIRV

Jäänmurtaja myös öljyntorjuntatehtäviin


Kontio varustettiin vuonna 2010 Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:n rahoittamana öljyntorjuntalaitteistolla. Öljyntorjuntalaitteet toimitti suomalainen Lamor.

Kontiossa on yli 2 000 kuutiometriä tankkitilaa kerätylle öljylle ja kaksi erillistä keräysjärjestelmää. Öljyntorjuntajärjestelmä on omavoimainen ja toimii tarkoitukseen varatuilla hydraulikoneistoilla. Toinen keräysjärjestelmä perustuu jäykkiin keräysvarsiin, jotka kelluvat aluksen kyljillä ja ohjaavat öljyn keräinyksiköihinsä. Keräiminä varsissa voidaan käyttää joko imupumppua tai harjakeräintä.

Jäänmurtajat

Tutustu kalustoon

Merenmittaus- ja tutkimuskalusto

Tutustu kalustoon

Väyläalukset ja -veneet

Tutustu kalustoon

Tutustu meihin tarkemmin