LNG-jäänmurtaja

IB Polaris

Valmistunut 2016
Rakennustelakka Arctech Helsinki Shipyard
Jääluokka PC 4
Pituus 110 m
Leveys 24 m
Syväys 8 m
Uppouma 1 0961 t suunnittelusyväydellä
Pääkoneisto Wärtsilä 2x 6000 kW, 2x 4500 kW, 1x 1280 kW, Dual fuel
LNG-tankit 2 x 400 kuutiometriä
Nopeus 17 solmua
Jäänmurtokyky 1,2 m jäätä 6 solmun nopeudella
Paaluveto 214 t
Miehistö 16

Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris liittyi Arctian laivastoon syyskuussa 2016. Tämä ainutlaatuinen alus voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua (LNG) että matalarikkistä dieseliä. LNG:n käyttö pienentää merkittävästi aluksen hiilidioksidipäästöjä. Polaris onkin maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja.

Jäänmurtaja Polaris on suomalaisen laivanrakennuksen taidonnäyte. Aluksessa on käytetty innovatiivista suunnittelua mm. runkomuodossa ja potkurilaitejärjestelyssä. Polariksessa on kolme 360 astetta pyörivää Azipod-propulsiolaitetta, mikä mahdollistaa erinomaisen ohjattavuuden. Aluksen jäänmurtokyky on kuuden solmun nopeudella 1,2 metriä jäätä.

Polaris on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon. Alus on varustettu myös öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Nimi Polaris viittaa pohjoisilla merillä kulkijoita auttavaan Pohjantähteen sekä aluksen polaariluokkaan, joka mahdollistaa monivuotisenkin jään murtamisen.

Lataa Polaris-esite (englanniksi).

Polaris on saanut EU:n TEN-T -tukea.


fi_tentea_beneficiaries_logo3

Pasi Järvelin

Päällikkö

LNG-jäänmurtaja

Polaariset jäänmurtajat

Öljyntorjuntamurtaja

Itämeren jäänmurtajat

Satamajäänmurtaja