Öljyntorjuntamurtaja

IB Kontio

Valmistunut 1987
Rakennustelakka Wärtstilä Helsingin telakka
Jääluokka 1A Super
Pituus 99 m
Leveys 24,2 m
Syväys 8 m
Uppouma 9 130 t
Bruttovetoisuus 7 066 t
Nettovetoisuus 2 120 t
Pääkoneisto Wärtsilä 16V32
Akseliteho 15 MW
Nopeus 18,5 solmua
Paaluveto 160 t
Miehistö 20
Call Sign OIRV

Kontio

Kontiolla on jäänmurtajista eniten kokemusta öljyntorjuntavalmiudesta. Jäänmurtokauden ulkopuolella alus on toiminut jatkuvassa päivystysvalmiudessa öljyntorjuntatehtäviin pohjoisella Itämerellä Euroopan meriturvallisuusviraston (European Maritime Safety Agency, EMSA) toimeksiannosta.

Vuonna 1987 valmistuneen jäänmurtaja Kontion suunnittelussa pyrittiin aiempaa taloudellisempaan Itämeren jäänmurtoon. Rungon tehokkaampi, kaksipotkuriseen toimintaan perustuva muotoilu ja kevyt miehitysratkaisu pienensivät aluksen käyttökuluja merkittävästi aiempiin aluksiin verrattuna. Kontion koneisto on samanlainen kuin vuotta aiemmin valmistuneessa Otsossa.

Kontio varustettiin öljynkeräyslaitteistolla vuonna 2010 EMSA:n rahoituksella. Öljyntorjuntalaitteet toimitti suomalainen Lamor. Kontiossa on yli 2 000 kuutiometriä tankkitilaa kerätylle öljylle ja kaksi erillistä keräysjärjestelmää. Öljyntorjuntajärjestelmä on omavoimainen ja toimii tarkoitukseen varatuilla hydraulikoneistoilla. Toinen keräysjärjestelmä perustuu jäykkiin keräysvarsiin, jotka kelluvat aluksen kyljillä ja ohjaavat öljyn keräinyksiköihinsä. Keräiminä varsissa voidaan käyttää joko imupumppua tai harjakeräintä.

Kontion miehistölle on myönnetty hengenpelastusmitali säiliöaluksesta veteen pudonneen merimiehen pelastamisesta Loviisan edustalla helmikuussa 1998.

Arctia jatkaa 125 vuotta jatkunutta jäänmurtoperinnettä

Arctia jatkaa 125 vuotta jatkunutta jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastosta, johon kuuluu viisi perinteistä murtajaa: Voima, Urho, Sisu, Otso ja Kontio.

Arctian murtajat säilyttävät jäänmurtokykynsä kaikissa Itämeren jääolosuhteissa. Alukset on myös varustettu hinaushaarukalla hinausvinttureineen.

Timo Jeskanen

Päällikkö

LNG-jäänmurtaja

Polaariset jäänmurtajat

Öljyntorjuntamurtaja

Itämeren jäänmurtajat

Satamajäänmurtaja