Arctia Oy mukana kansainvälisessä Polaris2019 -meripelastusharjoituksessa

 

Arktisen rannikkovartiostofoorumin jäsenmaat ovat järjestämässä Suomen johdolla kansainvälistä meripelastusharjoitusta Uudenkaupungin edustalla. Tarkoituksena on evakuoida yli ”200 matkustajaa” helikoptereilla ja aluksilla. Tämä arktisten rannikkovartiostojen (ACGF) yhteisharjoitus Polaris2019 yhdistää Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Islannin ja Venäjän lento- ja meripelastuskaluston harjoittelemaan aluksen massaevakuointia. Arctia Oy:n jäänmurtaja Fennica edustaa harjoitusskenaarion arktisella alueella vaikeuksiin joutunutta risteilyalusta.

 

HARJOITUSSKENAARIO: Polaris2019 –harjoitustilanteessa arktisella alueella liikennöivän risteilyaluksen konehuoneessa tapahtuu räjähdys ja sen seurauksena tulipalo. Laivan miehistö yrittää sammuttaa tulipaloa, mutta alus alkaa ajelehtimaan. Räjähdyksessä loukkaantuu ihmisiä. MRCC Turku vastaanottaa aluksen avunpyynnön. Pelastuskohteena olevan matkustajalaivan sijainti on eteläisellä arktisella alueella, eikä lähellä ole ilma- ja merialuksia. MRCC Turku pyytää apua muilta Arktisen alueen viranomaistoimijoilta. Onnettomuuspaikanjohtaja ja lentotoiminnan koordinointi alkavat toteuttaa meripelastussuunnitelmaa, jossa keskitytään ihmisten evakuointiin onnettomuusalukselta ja pelastuslautoilta. Suomen Punainen Risti osallistuu harjoitukseen pystyttämällä evakuointikeskuksen Susiluodon merivartioasemalle.

Arctia Oy:n jäänmurtaja Fennica osallistuu harjoitukseen ollen maalialuksena. Fennicalla on mukana reilun 200 henkilön maaliosasto, jotka esittävät evakuoitavia matkustajia. Maalihenkilöstö muodostuu SPR:n, Vapepa:n, SMPS:n ja VPK:n vapaaehtoisista.

Matkustaja- sekä rahtialusliikenteen lisääntyessä alusonnettomuuksien ja ympäristökatastrofien mahdollisuus kasvaa entisestään Suomenkin lähivesillä. Tuore esimerkki on reilu viikko sitten Norjan rannikolla merihätään joutuneen risteilijän matkustajien ja miehistön evakuointi vaikeissa olosuhteissa. Maaliskuussa 2018 Arctian monitoimimurtaja Nordica avusti Rajavartiolaitosta meripelastustehtävissä Suomenlahdella. Nordica oli jäänmurtotyössä, kun se sai Rajavartiolaitokselta pyynnön suunnata Suursaaren länsipuolelle kansainvälisellä merialueella hätäilmoituksen tehneen rahtilaivan luo. Nordica otti Rajavartiolaitoksen pyynnöstä haltuunsa tilanteen johdon onnettomuuspaikalla ja hoiti yhteyksiä meripelastusjohtajan ohjeiden mukaan.

”Onnettomuustilanteet eivät ole koskaan toivottuja, mutta niin käydessä Arctian alukset pystyvät toimimaan myös hankalissa olosuhteissa ja tukemaan viranomaisia, sekä jäänmurrossa, että muissa operaatioissa. Arctian tytäryhtiön Meritaito Oy:llä on yhdeksän öljyntorjuntavalmiudessa olevaa väylänhoitoalusta avomerellä tapahtuvien öljyvahinkojen torjuntaan. Arctia Karhun Ahto satamajäänmurtaja on öljyntorjuntavalmiudessa Perämerellä ja jäänmurtaja Polariksella on sisäänrakennettu öljyntorjuntalaitteisto sekä hätähinauskyvykkyyttä. Useamman jäänmurtajan varustaminen öljyntorjuntaan olisi järkevää Suomenlahden ja pohjoisen Itämeren öljyntorjuntavalmiuden riittävän tason turvaamiseksi,” kertoo Arctian vt. toimitusjohtaja Kim Höijer.

Kyseessä on yksi suurimmista kansainvälisistä meripelastusharjoituksista lähivuosilta, joita Suomessa tai lähialueella on järjestetty. ”Harjoitus on ammatillisesti erittäin merkittävä Arctian henkilöstölle ja se edistää miehistön kouluttautumista tositoimien varalta. Haluamme tarjota miehistöllemme mahdollisuuden kouluttautumiseen sen avulla”, toteaa turvallisuuspäällikkö Pia Broumand.

Meriliikenne arktisella alueella on kasvanut viime vuosina. Arktinen alue on toimintaympäristönä erittäin haastava, ja jos siellä tapahtuisi onnettomuus, avun saaminen paikalle voi kestää useita päiviä. Ympäristökatastrofin sattuessa se koskettaisi herkän luonnon lisäksi useiden rannikkovaltioiden ihmisiä. Merellisen turvallisuuden varmistamiseksi yhteistoimintaharjoittelu on erittäin tärkeää.

Polaris2019 –harjoitusta ovat olleet mahdollistamassa Rajavartiolaitoksen ja Arctian lisäksi myös Tulli, Finnpilot sekä Väylävirasto. Harjoitus on osa Rajavartiolaitoksen isännöimää Arktista rannikkovartiostofoorumia (ACGF) ja Suomen puheenjohtajuuskautta Arktisessa neuvostossa.   ”Harjoitus on osa viranomaisten ja valtionyhtiöiden yhteiskuntavastuuta, josta Arctia haluaa kantaa oman osansa. On kunnia-asia päästä kehittämään yhteistyössä merenkulunturvallisuutta”, Kim Höijer toteaa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

 

Viestintäpäällikkö Eija Koli, Arctia Oy
eija.koli@arctia.fi
puh. 040 725 3911

Satamajäänmurtaja Ahtolta vuosi pilssivettä mereen Röyttän satamassa

Satamajäänmurtaja Ahtolta pääsi vuotamaan Röyttän satamassa pilssivettä mereen. Tilanne sattui, kun Ahton pilssivettä pumpattiin pilssivesitankkiin normaalin toiminnan yhteydessä. Tankki tuli kuitenkin täyteen ja pilssivettä pääsi kannen kautta mereen noin 150 litraa….

Lue lisää

Arctian monitoimimurtajien liiketoiminta järjestellään uudelleen

Monitoimimurtajille Fennica ja Nordica ei ole kahteen vuoteen saatu pitkäaikaisia kansainvälisiä rahtauksia. Ne eivät ole olleet offshore-työssä, vaan vain kotimaan jäänmurrossa. Kannattavia kansainvälisiä rahtaussopimuksia ei ole saatu myöskään vuosille 2019…

Lue lisää

Merimies-Unioni vaarantaa talvimerenkulun vaatimalla merkittäviä parannuksia jo ennestään merenkulkualan kalleimpiin työehtoihin

Jäänmurtajien ja monitoimimurtajien miehistöä edustava Suomen Merimies-Unioni uhkaa koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia lakolla, kun jääolosuhteet pohjoisilla merialueillamme ovat haastavimmillaan. Jäänmurtopalveluita tuottava valtionyhtiö Arctia Oy muistuttaa, että jäänmurtajilla ja monitoimimurtajilla…

Lue lisää

Jäänmurtaja Urho itäiselle Suomenlahdelle

Arctian jäänmurtaja Urho lähti jäänmurtoon itäiselle Suomenlahdelle Helsingin Katajanokalta keskiviikkona 13.2.2019 kello 10 aikaan aamulla. Urho on kuluvan talven kuudes avustustyöhön lähtenyt jäänmurtaja. Urho korvaa itäisellä Suomenlahdella siellä tammikuun 26….

Lue lisää

Arktista osaamista: maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris tankkasi nestemäistä kaasua Torniossa

  Jäänmurtaja Polariksen ympäristöystävällisiä ominaisuuksia päästään ulosmittaamaan yhä täysimääräisemmin, kun murtajaa tankataan tänä talvena nestemäisellä maakaasulla (LNG) suoraan Tornion LNG-terminaalista. Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä (Liquefied Natural Gas) kulkeva jäänmurtaja….

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Voiman sumusireeni soi tänään 16.1.2019 aamulla teknisen vian vuoksi. Pahoittelemme häiriötä Katajanokan asukkaille.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 5. – 8.11.2018. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 31.10. – 2.11.2018. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

JM Sisun ja JM Polariksen koneita käytetään 7-8. elokuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään torstaina 28.6. ja perjantaina 29.6. klo 12 aikaan hetkellisesti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään tiistaina 20. helmikuuta klo 08.00 – 19.00 välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisulla suoritetaan apukoneiden testiajoja 15.–16. helmikuuta klo 8–16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 24.1. noin klo 9 – 15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.