Arktista osaamista: maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris tankkasi nestemäistä kaasua Torniossa

 

Jäänmurtaja Polariksen ympäristöystävällisiä ominaisuuksia päästään ulosmittaamaan yhä täysimääräisemmin, kun murtajaa tankataan tänä talvena nestemäisellä maakaasulla (LNG) suoraan Tornion LNG-terminaalista. Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä (Liquefied Natural Gas) kulkeva jäänmurtaja.

Polaris tankkasi lauantaina 2. helmikuuta ensimmäistä kertaa suoraan Tornioon avatusta Pohjoismaiden suurimmasta nesteytetyn maakaasun terminaalista, jäiden ympäröimässä Röyttän satamassa. LNG on toistaiseksi maailman ympäristöystävällisin polttoaine laivoissa. Se ei sisällä rikkiä ja palaessaan se tuottaa 87 % vähemmän typen oksideja ja 9 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna merenkulun dieseliin. Lisäksi pienhiukkasten päästöt ovat olemattomia.

 

Uuden sukupolven jäänmurtaja

Polaris suunniteltiin alusta alkaen jäänmurtajaksi, jossa tehokkuus ja ympäristöystävällisyys yhdistyvät. ”Maailman ensimmäinen kaasukäyttöinen jäänmurtaja Polaris toimii pohjoisen Itämeren vaativissa talviolosuhteissa nyt kolmatta talvea ja on upeasti osoittautunut odotusten mukaiseksi uuden sukupolven jäänmurtajaksi”, sanoo Väylän talvimerenkulusta vastaava Markus Karjalainen. Väylä tilaa Suomen jäänmurtopalvelut ja huolehtii siitä, että rannikon satamiin on pääsy vuoden ympäri.

Liikenteen vähäpäästöisyyttä tavoitellaan kaikilla sektoreilla. ”Tornion uusi LNG-terminaali mahdollistaa nyt kaasun käytön lisäämisen Perämerellä operoitaessa”, toteaa Karjalainen. ”Tähän asti pohjoisin aluksille soveltuva terminaali on sijainnut Porissa, joka on liian kaukana Polariksen toiminta-alueesta Perämeren pohjukassa. Autokuljetuksin on pystytty jonkin verran toimittamaan kaasua, mutta pääosin on jouduttu käyttämään dieseliä.”

 

Kohti puhtaampaa merenkulkua

Maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja Polaris liittyi valtion jäänmurtajavarustamo Arctian laivastoon syyskuussa 2016. Ottamalla yhtenä maailman ensimmäisistä varustamoista käyttöön LNG:n polttoaineena Arctia on edistänyt siirtymistä entistä puhtaampiin polttoaineisiin merenkulussa. Kehitys kohti yhä laajempaa LNG:n ja myöhemmin myös biopolttoaineiden käyttöä merenkulussa vaikuttaa paitsi suomalaisen meriklusterin suuntaan, myös kansallisiin ja kansainvälisiin toimiin ilmaston ja ympäristön hyväksi.

”LNG-käytön ohella Polaris pyrkii kaikissa muissa toimissaan ympäristöystävällisyyteen. Esimerkiksi potkurijärjestelmässä käytettävä rasva on biohajoavaa. Harmaat vedet eli käytännössä suihkuvedet kerätään tankkiin ja tyhjennetään satamakäyntien aikana maihin. Mereen ei siis lasketa mitään edes puhdistettuna”, kertoo Arctia Icebreaking Oy:n jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin.

Kuva: Studio Timo Heikkala Oy. Oikeudet: Arctia Oy, Business Finland, Gasum Oy, Väylävirasto.

Talvimerekulkuyksikön päällikkö Markus Karjalainen

Väylävirasto, puh. 0295 34 3422

 

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

Arctia Oy, puh. 046 876 7140

Arctian monitoimimurtajien liiketoiminta järjestellään uudelleen

Monitoimimurtajille Fennica ja Nordica ei ole kahteen vuoteen saatu pitkäaikaisia kansainvälisiä rahtauksia. Ne eivät ole olleet offshore-työssä, vaan vain kotimaan jäänmurrossa. Kannattavia kansainvälisiä rahtaussopimuksia ei ole saatu myöskään vuosille 2019…

Lue lisää

Merimies-Unioni vaarantaa talvimerenkulun vaatimalla merkittäviä parannuksia jo ennestään merenkulkualan kalleimpiin työehtoihin

Jäänmurtajien ja monitoimimurtajien miehistöä edustava Suomen Merimies-Unioni uhkaa koko Suomen kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia lakolla, kun jääolosuhteet pohjoisilla merialueillamme ovat haastavimmillaan. Jäänmurtopalveluita tuottava valtionyhtiö Arctia Oy muistuttaa, että jäänmurtajilla ja monitoimimurtajilla…

Lue lisää

Jäänmurtaja Urho itäiselle Suomenlahdelle

Arctian jäänmurtaja Urho lähti jäänmurtoon itäiselle Suomenlahdelle Helsingin Katajanokalta keskiviikkona 13.2.2019 kello 10 aikaan aamulla. Urho on kuluvan talven kuudes avustustyöhön lähtenyt jäänmurtaja. Urho korvaa itäisellä Suomenlahdella siellä tammikuun 26….

Lue lisää

Sisu jäänmurtoon Perämerelle

Arctian jäänmurtaja Sisu lähti jäänmurtoon Perämerelle Helsingin Katajanokalta sunnuntaina 27.1. kello 9 aikaan aamulla. Sisu on kuluvan talven viides avustustyöhön lähtenyt jäänmurtaja. Otso, Kontio ja Polaris avustavat jo meriliikennettä Perämerellä,…

Lue lisää

Jäänmurtaja Voima itäiselle Suomenlahdelle

Arctian jäänmurtaja Voima lähti jäänmurtoon itäiselle Suomenlahdelle Helsingin Katajanokalta lauantaina 26.1. puoliltapäivin. Voima on kuluvan talven neljäs avustustyöhön lähtenyt jäänmurtaja. Otso, Kontio ja Polaris avustavat jo meriliikennettä Perämerellä. Voima avustaa…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Voiman sumusireeni soi tänään 16.1.2019 aamulla teknisen vian vuoksi. Pahoittelemme häiriötä Katajanokan asukkaille.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 5. – 8.11.2018. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 31.10. – 2.11.2018. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

JM Sisun ja JM Polariksen koneita käytetään 7-8. elokuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään torstaina 28.6. ja perjantaina 29.6. klo 12 aikaan hetkellisesti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään tiistaina 20. helmikuuta klo 08.00 – 19.00 välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisulla suoritetaan apukoneiden testiajoja 15.–16. helmikuuta klo 8–16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 24.1. noin klo 9 – 15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.