Jäänmurtaja Polariksen sisäänrakennetut öljyntorjuntalaitteet testissä – Arctia valmis tarjoamaan öljyntorjunnan palveluita

Suomen uusin jäänmurtaja Polaris on paitsi maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja, myös ensimmäinen murtaja, jossa on sisäänrakennettu öljyntorjuntajärjestelmä. Järjestelmää testattiin tänään ensimmäisen kerran merellä Helsingin edustalla. Polariksen omistava ja sitä operoiva jäänmurtajavarustamo Arctia Oy on valmis tarjoamaan öljyntorjunnan palveluja sekä Itämerellä että arktisilla vesillä.


Arctian uusimman jäänmurtajan Polariksen sisäänrakennettua öljyntorjuntajärjestelmää testattiin ensimmäisen kerran merellä tänään 27. syyskuuta 2018. Varustamon näkökulmasta sisäänrakennettu järjestelmä tehostaa öljyntorjuntaa ja siihen varautumista monin tavoin. Mukana öljyntorjuntalaitteita testaamassa oli aluksen miehistön lisäksi laitetoimittaja Lamor, joka myös kehittää öljytorjuntaa jäissä yhteistyössä Arctian kanssa.

Harjoituksessa testattiin laitteistoa, johon kuuluu keräyspuomien lisäksi mm. aluksen rungon sisään sijoitetut harjakeräimet. Laitetestien lisäksi harjoiteltiin aluksen tehokasta ajamista ja operointia öljyntorjuntatilanteessa. Laitteistollaan Polaris kykenee keräämään noin 200 kuutiometriä öljyä tunnissa, yhteensä noin 1 400 kuutiometriä ilman tankkien tyhjennystä.

Todellisessa öljyntorjuntatilanteessa ajonopeudet ovat yleensä matalia, lähellä kahta solmua. Matalissa nopeuksissa hyödynnetään Polariksen edistyneitä ajo-ominaisuuksia sekä hitaasti eteenpäin että sivuttain liikuttaessa. Sivuttaisajo toimii korkeammassa aallokossa, jolloin aluksen koko sivua voidaan käyttää öljyn ohjaamiseksi keräystilaan.

Vaikka jäänmurtaja Polaris on teknisesti valmis öljyntorjuntaan, sen omistajavarustamo Arctia Oy:llä ei tällä hetkellä ole sopimusta öljyntorjuntavalmiudesta Itämerellä. Alus ei siis ole operatiivisessa öljyntorjuntavalmiudessa. Arctia Oy on valmis tarjoamaan palveluitaan operatiivisesta valmiudesta ja laitteiden tarkoituksenmukaisesta kunnossapidosta.

”Niin Polariksen kuin muidenkin jäänmurtajien valmius öljyntorjuntaan olisi järkevää Suomenlahden ja koko pohjoisen Itämeren öljyntorjuntavalmiuden riittävän tason turvaamiseksi. Talvella jäänmurtajat toimivat kauppa-alusliikenteen solmukohdissa ja niiden varustaminen öljyntorjuntaan parantaisi nykyistä Itämeren torjuntavalmiutta huomattavasti. Lisäksi jäänmurtajalaituri Helsingin Katajanokalla on lähellä Itämeren merkittävimpiä öljynkuljetusreittejä”, muistuttaa Arctian viestintäpäällikkö Eero Hokkanen.

Tämänpäiväinen harjoitus on Arctian itse kustantama, ja osa jäänmurtajalaivaston syksyn koeajo-ohjelmaa. Koeajoin varmistetaan jäänmurtajien valmius jäänmurtoon ennen talven koitoksia. Seuraavana koeajovuorossa on jäänmurtaja Sisu.

LNG-jäänmurtaja Polariksen kaksi ensimmäistä jäänmurtokautta ovat osoittaneet, että öljyntorjuntavalmius ja LNG-käyttö sopivat hyvin yhteen. LNG käyttövoimana tukee hitaita nopeuksia, jotka ovat olennaisia öljyntorjunnan onnistumiseksi avovedessä. Myös LNG:n edellyttämät tekniset ratkaisut tukevat ympärivuotista aluksen käyttöä ja öljyntorjuntavalmiutta.

Polaris onkin merkittävästi kasvattanut Arctian mahdollisuuksia toimia tehokkaasti öljyntorjunnassa myös vaikeammissa avomeren sääolosuhteissa. Jäänmurtaja Kontion toistaiseksi viimeinen öljyntorjuntaharjoitus järjestettiin lauantaina 19.3.2016 Oulun edustalla. Arctian ja Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:n (European Maritime Safety Agency) välinen öljyntorjunnan valmiussopimus päättyi 13.4.2016, minkä jälkeen Kontion öljyntorjuntalaitteet riisuttiin ja luovutettiin takaisin EMSA:lle. Arctialla on silti edelleen kyky käyttää Kontion tankki- eli vastaanotto- ja purkukapasiteettia öljyntorjunnan kriisitilanteissa.

Arctia kehittää edelleen öljyntorjuntaa jääolosuhteissa. Maaliskuussa 2017 Arctia ja Lamor esittelivät yhteisen IMOR-öljyntorjuntahankkeensa (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia. Selvitystyön lopputuloksena oli joukko operatiivisia keinoja aluksen ajamiseen jäissä öljyntorjuntatilanteessa.

”Tänään saimme hyvän kuvan kyvystämme käyttää Polariksen öljyntorjuntalaitteistoa tehokkaasti. Tällä hetkellä öljyntorjuntavalmiutta varmistaa Perämerenkaarella satamajäänmurtajamme Ahto, jolla on yhteistyösopimus Lapin pelastuslaitoksen kanssa”, kertoo Arctian kehitys- ja ympäristöpäällikkö Hanna Suutarla.

”Lamor on toimittanut öljyntorjuntalaitteistoja Polariksen lisäksi useisiin maailman edistyksellisimpiin jäänmurtajiin. Meille on tärkeää saada palautetta juuri tämänkaltaisista harjoituksista ja kehittää laitteistojamme edelleen”, toteaa Lamorin toimitusjohtaja Rune Högström.


Polaris on saanut EU:n TEN-T -tukea.


Arctia Oy turvaa Suomen meriliikenteen kulun Itämeren jäätalven olosuhteissa ja tarjoaa jäänmurto-, offshore- ja öljyntorjuntapalveluita haastavissa olosuhteissa merellä ympäri maailman. Arctia jatkaa yli 125-vuotiasta suomalaista jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman monipuolisimmista jäänmurtajalaivastoista.
arctia.fi

Lamor Corporation on moniin eri tilanteisiin ja ilmasto-olosuhteisiin soveltuvien öljyntorjunta- ja ympäristöratkaisujen globaali markkinajohtaja, jolla on toimistoja, asemia ja kumppaneita strategisissa kohteissa kaikkialla maailmassa. Porvoossa pääkonttoriaan pitävä suomalainen perheyritys Lamor on myynyt öljyntorjuntalaitteistoja 120 maahan ja toimittanut järjestelmiä yli 1 800 alukseen ympäri maailman.
lamor.com

Eero Hokkanen
Viestintäpäällikkö

eero.hokkanen@arctia.fi

puh 046 876 7140

Hilppa Rautpalo Arctian henkilöstöjohtajaksi

OTK, VT Hilppa Rautpalo on valittu Arctia Oy:n henkilöstöjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 15. lokakuuta 2018. Rautpalo siirtyy Arctiaan Unisport Groupista, jossa hän on toiminut konsernin henkilöstö- ja lakiasiainjohtajana. Rautpalo on…

Lue lisää

Haemme sähkömestareita

Haemme nyt SÄHKÖMESTAREITA työskentelemään Arctian aluksilla. Hakijalta edellytetään voimassa olevaa sähkömestarin pätevyyskirjaa, lisäpätevyystodistusta ja merimieslääkärintodistusta. Eduksi katsotaan hyvä englannin kielen suullinen ja kirjallinen taito. Pidämme tärkeänä sitoutumista turvallisuuskulttuuriin, asiakaslähtöistä ja…

Lue lisää

Arctia lomauttaa monitoimimurtajien miehistöt määräaikaisesti

Jäänmurron ja muiden merellisten palveluiden kansainvälisen liiketoiminnan heikentyneet näkymät johtavat lomautuksiin Arctia Oy:n monitoimimurtajilla. Yhtiössä käytyjen yhteistoimintaneuvottelujen päätteeksi Arctia lomauttaa monitoimimurtajien miehistöt syksyllä noin kolmeksi kuukaudeksi. Monitoimimurtajilla työskentelee noin 80…

Lue lisää

Kansainvälisen liiketoiminnan asiakkuusjohtaja Arctiaan

BA Petri Aho on nimitetty Arctia Offshoren kansainvälisistä liiketoiminnoista vastaavakasi asiakkuusjohtajaksi 1.7.2018 lukien. Petri on aikaisemmin työskennellyt mm. energiasektorilla sekä uusiutuvan energian että öljy- ja kaasuteollisuuden tukipalveluissa Euroopassa ja Kaukoidässä…

Lue lisää

Jäänmurtokausi 2017-2018 päättyi

Itämeren jäänmurtokausi 2017-2018 päättyi suomalaisten jäänmurtajien osalta perjantaina 18.5.2018, kun kauden viimeinen jäänmurtaja Kontio lähti Perämereltä kohti kotisatamaa Helsingin Katajanokalla. Jäätalvi oli kahteen edelliseen talveen verraten vaativa, mutta pitkän ajan…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

JM Sisun ja JM Polariksen koneita käytetään 7-8. elokuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään torstaina 28.6. ja perjantaina 29.6. klo 12 aikaan hetkellisesti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään tiistaina 20. helmikuuta klo 08.00 – 19.00 välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisulla suoritetaan apukoneiden testiajoja 15.–16. helmikuuta klo 8–16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 24.1. noin klo 9 – 15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.