Arctia Oy:n vuosikertomus 2017 / Arctias årsberättelse 2017

Arctian jäänmurtajat avustivat merenkulkua Itämerellä vuonna 2017 yhteensä 447 operointipäivää. Pitkien kansainvälisten rahtausten määrän vähennyttyä Arctia-konsernin liikevaihto laski edellisvuodesta ja viittä voitollista tilikautta seurannut tulos jäi tappiolliseksi. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017 Arctia panosti suomalaisen jäänmurron osaamisen näkyvyyteen maailmalla mm. Arctic 100 -tutkimusmatkan muodossa. 

 

Jäätalvi 2016-2017 oli edellisen talven tavoin leuto, mutta töitä jäänmurtajille riitti erityisesti Perämeren haastavissa olosuhteissa. Kauden aikana kauppa-aluksia avustivat Perämerellä Otso, Kontio, Polaris ja Sisu sekä Suomenlahdella Voima. Jäänmurron operointipäiviä (yksi jäänmurtaja jäänmurrossa yhden päivän) Itämerellä kertyi vuoden 2017 aikana yhteensä 447 (edellisenä vuonna 385) ja offshore-tehtävissä 65 (61).

Vuonna 2017 Arctian liikevaihto oli 48,9 miljoonaa euroa (60,7). Liikevoitto oli 0,1 miljoonaa euroa (12,9) ja tilikauden tulos -1,4 miljoonaa euroa (9,1). Vuoden lopussa yhtiö työllisti yhteensä 268 henkilöä (265), josta merihenkilöstöä oli 237 henkilöä (233). Kansainvälisten merellisten palveluiden markkinoiden muuttuessa Arctia panosti vuoden aikana markkinointiin ja etsi uusia asiakkuuksia.

Vuoden 2017 bruttoinvestoinnit konsernissa olivat 5,7 miljoonaa euroa (131,6), mistä ylläpitoinvestointien osuus oli 5,2 miljoonaa euroa (3,5). Vertailukauden korkeat bruttoinvestoinnit johtuivat erityisesti jäänmurtaja Polariksen hankinnasta. Merkittävimmät investoinnit vuonna 2017 olivat jäänmurtaja Kontion telakointi, monitoimimurtaja Fennican telakointi ja elinkaarenpidennys, sekä monitoimimurtaja Nordican nosturin kunnostus.

Suomessa suunniteltu ja rakennettu maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja (Liquefied Natural Gas eli nesteytetty maakaasu) Polaris aloitti työnsä Itämeren jäänmurrossa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuonna tammikuussa 2017. Laivaston tehokkaimman jäänmurtajan ensimmäinen kausi oli työntäyteinen. Ottamalla yhtenä maailman ensimmäisistä varustamoista käyttöön LNG:n polttoaineena ja operoimalla maailman ainoaa LNG-jäänmurtajaa Polarista Arctia on edistänyt siirtymistä entistä puhtaampiin polttoaineisiin merenkulussa.

Onnistuneen kansainvälisen rahtauksen jälkeen monitoimimurtaja Nordica matkasi Luoteisväylän halki Kanadan Vancouverista Grönlannin Nuukiin heinäkuun 2017 aikana. Rahtauksen siirtoajot hyödynnettiin ottamalla mukaan tutkijoita sekä lisäämällä Arctian jäänmurtopalveluiden tunnettuutta Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Grönlannissa ja Islannissa. Arctia myös tuki Suomen ja suomalaisen osaamisen näkyvyyttä monitoimimurtaja Nordicalla Reykjavíkin satamassa maailman suurimman arktista aluetta käsittelevän konferenssin aikana lokakuussa 2017.

Arctia Karhu Oy:n satamajäänmurtaja Ahto avusti vuonna 2017 aluksia Tornion Röytän satamassa ja satamajäänmurtaja Jääsalo Kemin Ajoksessa. Vuoden aikana Ahto kävi tekemässä yhdeksän saattohinausavustusta Luulajan satamassa vuonna 2016 tehdyn sopimuksen mukaan. LNG:tä toimitettiin ensimmäistä kertaa laivalla LNG-tuontiterminaaliin Tornion Röyttään marraskuussa 2017. Ensimmäinen LNG-tankkeri saapui Pohjoismaiden suurimpaan nesteytetyn maakaasun terminaaliin Arctia Karhun alusten avustamana.

IMOR-öljyntorjuntahankkeen (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia esiteltiin maaliskuussa 2017. Selvitystyön lopputuloksena oli joukko operatiivisia keinoja aluksen ajamiseen jäissä öljyntorjuntatilanteessa.

Löydät vuosikertomuksen kokonaisuudessaan täältä sekä nettisivujemme osion ”Yritys” kohdasta ”Vuosikertomukset”. Vuosikertomuksen käännökset ruotsiksi ja englanniksi julkaistaan viikolla 17.

 


 

Arctias isbrytare assisterade sjöfarten i Östersjön under sammanlagt 447 operationsdagar 2017. Våra kunders behov av tjänster på den internationella marknaden förändrades under 2017, och omsättningen var lägre än föregående år. Efter fem vinstgivande räkenskapsperioder landade resultatet tyvärr på minus. Det lyckades emellertid att öppna nya marknadsområden i enlighet med strategin.

Isvintern 2016–2017 var mild precis som föregående år, men absolut inte lätt. Isbrytarna hade fullt upp särskilt i de krävande förhållandena i Bottenviken. Under säsongen assisterades handelsfartygen i Bottenviken av Otso, Kontio, Polaris och Sisu samt i Finska viken av Voima.  Det totala antalet isbrytningsdagar under 2017 var 447 (385 i 2016). Antalet operationsdagar inom offshore-uppdrag var 65 (61 år 2016).

År 2017 omsatte Arctia 48,9 miljoner euro (året innan 60,7). Rörelsevinsten var 0,1 miljoner euro (12,9) och räkenskapsperiodens resultat -1,4 miljoner euro (9,1). Vid årets slut sysselsatte bolaget sammanlagt 268 personer (265), varav 237 (233) var sjöpersonal. Under 2017 fortsatte Arctia att utreda behoven av tjänster särskilt hos kryssningsrederier, inom turismen samt hos aktörer som utför eller är intresserade av vetenskaplig forskning i polarområdena.

År 2017 uppgick bruttoinvesteringarna till cirka 5,7 miljoner euro (131,6), varav underhållsinvesteringarnas andel var 5,2 miljoner euro (3,5). De höga bruttoinvesteringarna under jämförelseperioden berodde framför allt på förvärvet av isbrytaren Polaris. De största investeringarna i 2017 var dockningen av isbrytaren Kontio, dockningen och livstidsförlängningen av multiisbrytaren Fennica samt reparationen av kranen på multiisbrytaren Nordica.

Finlands första LNG-isbrytare Polaris som konstruerats och byggts i Finland inledde sitt arbete med isbrytning i Östersjön i januari 2017, då Finland firade 100-årsjubileum som självständig nation. Fartygsflottans effektivaste isbrytare fick en intensiv första säsong. Genom att som ett av världens första rederier börja använda LNG som bränsle och använda världens första och hittills enda LNG-isbrytare Polaris har Arctia främjat övergången till allt renare bränslen inom sjöfarten.

Efter en framgångsrik internationell befraktning körde Nordica hem via Nordvästpassagen och två arktiska konferenser. För forskningsexpeditionen Arctic 100 från Vancouver i Kanada till Nuuk på Grönland användes 24 dagar. Under seglatsen observerade ett internationellt forskarteam utvecklingen i det arktiska området samtidigt som fartyget och besättningen visade vad de går för genom en rekordsnabb resa. I samband med resan spreds kännedom om våra tjänster i såväl Sydkorea som USA, Kanada, Grönland och Island.

Under 2017 assisterade Arctia Karhus hamnisbrytare Ahto fartyg i Röyttä i Torneå medan hamnisbrytaren Jääsalo assisterade i Ajos i Kemi. Under året utförde Ahto, som representerar den nya generationens hamnisbrytare, nio eskortbogseringsuppdrag i Luleå hamn i enlighet med ett avtal som ingicks med hamnen 2016. Flytande naturgas (LNG) levererades för första gången med fartyg till LNG-importterminalen i Röyttä i Torneå i november 2017. Den första LNG-tankern assisterades till Nordens största terminal för flytande naturgas av Arctia Karhus fartyg.

I mars 2017 arrangerade Arctia ett oljebekämpningsseminarium i Borgå tillsammans med Lamor. Vid seminariet presenterades resultaten av det framgångsrika treåriga projektet IMOR (Ice Management & Oil Recovery). Syftet med projektet var att utveckla oljebekämpning i is.

Läs hela årsberättelsen här eller på vår webbplats under ”Yritys” – ”Vuosikertomukset”.

Jäänmurtaja Kontio avustaa letkaa aluksia Perämerellä. Kuva: Flying Focus ja Arctia Oy.

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

 

Kommunikationschef Eero Hokkanen
eero.hokkanen@arctia.fi
tel. 046 876 7140

Arctia lomauttaa monitoimimurtajien miehistöt määräaikaisesti

Jäänmurron ja muiden merellisten palveluiden kansainvälisen liiketoiminnan heikentyneet näkymät johtavat lomautuksiin Arctia Oy:n monitoimimurtajilla. Yhtiössä käytyjen yhteistoimintaneuvottelujen päätteeksi Arctia lomauttaa monitoimimurtajien miehistöt syksyllä noin kolmeksi kuukaudeksi. Monitoimimurtajilla työskentelee noin 80…

Lue lisää

Kansainvälisen liiketoiminnan asiakkuusjohtaja Arctiaan

BA Petri Aho on nimitetty Arctia Offshoren kansainvälisistä liiketoiminnoista vastaavakasi asiakkuusjohtajaksi 1.7.2018 lukien. Petri on aikaisemmin työskennellyt mm. energiasektorilla sekä uusiutuvan energian että öljy- ja kaasuteollisuuden tukipalveluissa Euroopassa ja Kaukoidässä…

Lue lisää

Jäänmurtokausi 2017-2018 päättyi

Itämeren jäänmurtokausi 2017-2018 päättyi suomalaisten jäänmurtajien osalta perjantaina 18.5.2018, kun kauden viimeinen jäänmurtaja Kontio lähti Perämereltä kohti kotisatamaa Helsingin Katajanokalla. Jäätalvi oli kahteen edelliseen talveen verraten vaativa, mutta pitkän ajan…

Lue lisää

Tasavallan presidentti Niinistö ja Islannin presidentti Jóhannesson jäänmurtaja Urholla

Islannin presidentti Guðni Th. Jóhannesson oli valtiovierailulla Suomessa puolisonsa Eliza Reidin kanssa 14.–17. toukokuuta 2018. Keskiviikkona 16. toukokuuta presidentit vierailivat jäänmurtaja Urholla, jossa he osallistuivat arktisia asioita käsittelevään keskustelutilaisuuteen. Keskustelussa painotettiin…

Lue lisää

Tero Vauraste Arktisessa foorumissa: jäänmurtajien kansainvälistä yhteiskäyttöä edistettävä

Arktisen talousneuvoston (Arctic Economic Council, AEC) puheenjohtajana toimiva Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste puhui torstaina 12.4.2018 Suomen Arktisen Seuran, Paasikivi-Seuran ja UKK-Seuran yhdessä järjestämässä tilaisuudessa Säätytalolla. Vauraste esitti puheessaan konkreettisen ehdotuksen: jäänmurtajien…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

JM Sisun ja JM Polariksen koneita käytetään 7-8. elokuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään torstaina 28.6. ja perjantaina 29.6. klo 12 aikaan hetkellisesti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään tiistaina 20. helmikuuta klo 08.00 – 19.00 välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisulla suoritetaan apukoneiden testiajoja 15.–16. helmikuuta klo 8–16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 24.1. noin klo 9 – 15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.