Arctia Oy:n vuosikertomus 2017

Arctian jäänmurtajat avustivat merenkulkua Itämerellä vuonna 2017 yhteensä 447 operointipäivää. Pitkien kansainvälisten rahtausten määrän vähennyttyä Arctia-konsernin liikevaihto laski edellisvuodesta ja viittä voitollista tilikautta seurannut tulos jäi tappiolliseksi. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017 Arctia panosti suomalaisen jäänmurron osaamisen näkyvyyteen maailmalla mm. Arctic 100 -tutkimusmatkan muodossa. 

 

Jäätalvi 2016-2017 oli edellisen talven tavoin leuto, mutta töitä jäänmurtajille riitti erityisesti Perämeren haastavissa olosuhteissa. Kauden aikana kauppa-aluksia avustivat Perämerellä Otso, Kontio, Polaris ja Sisu sekä Suomenlahdella Voima. Jäänmurron operointipäiviä (yksi jäänmurtaja jäänmurrossa yhden päivän) Itämerellä kertyi vuoden 2017 aikana yhteensä 447 (edellisenä vuonna 385) ja offshore-tehtävissä 65 (61).

Vuonna 2017 Arctian liikevaihto oli 48,9 miljoonaa euroa (60,7). Liikevoitto oli 0,1 miljoonaa euroa (12,9) ja tilikauden tulos -1,4 miljoonaa euroa (9,1). Vuoden lopussa yhtiö työllisti yhteensä 268 henkilöä (265), josta merihenkilöstöä oli 237 henkilöä (233). Kansainvälisten merellisten palveluiden markkinoiden muuttuessa Arctia panosti vuoden aikana markkinointiin ja etsi uusia asiakkuuksia.

Vuoden 2017 bruttoinvestoinnit konsernissa olivat 5,7 miljoonaa euroa (131,6), mistä ylläpitoinvestointien osuus oli 5,2 miljoonaa euroa (3,5). Vertailukauden korkeat bruttoinvestoinnit johtuivat erityisesti jäänmurtaja Polariksen hankinnasta. Merkittävimmät investoinnit vuonna 2017 olivat jäänmurtaja Kontion telakointi, monitoimimurtaja Fennican telakointi ja elinkaarenpidennys, sekä monitoimimurtaja Nordican nosturin kunnostus.

Suomessa suunniteltu ja rakennettu maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja (Liquefied Natural Gas eli nesteytetty maakaasu) Polaris aloitti työnsä Itämeren jäänmurrossa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuonna tammikuussa 2017. Laivaston tehokkaimman jäänmurtajan ensimmäinen kausi oli työntäyteinen. Ottamalla yhtenä maailman ensimmäisistä varustamoista käyttöön LNG:n polttoaineena ja operoimalla maailman ainoaa LNG-jäänmurtajaa Polarista Arctia on edistänyt siirtymistä entistä puhtaampiin polttoaineisiin merenkulussa.

Onnistuneen kansainvälisen rahtauksen jälkeen monitoimimurtaja Nordica matkasi Luoteisväylän halki Kanadan Vancouverista Grönlannin Nuukiin heinäkuun 2017 aikana. Rahtauksen siirtoajot hyödynnettiin ottamalla mukaan tutkijoita sekä lisäämällä Arctian jäänmurtopalveluiden tunnettuutta Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Grönlannissa ja Islannissa. Arctia myös tuki Suomen ja suomalaisen osaamisen näkyvyyttä monitoimimurtaja Nordicalla Reykjavíkin satamassa maailman suurimman arktista aluetta käsittelevän konferenssin aikana lokakuussa 2017.

Arctia Karhu Oy:n satamajäänmurtaja Ahto avusti vuonna 2017 aluksia Tornion Röytän satamassa ja satamajäänmurtaja Jääsalo Kemin Ajoksessa. Vuoden aikana Ahto kävi tekemässä yhdeksän saattohinausavustusta Luulajan satamassa vuonna 2016 tehdyn sopimuksen mukaan. LNG:tä toimitettiin ensimmäistä kertaa laivalla LNG-tuontiterminaaliin Tornion Röyttään marraskuussa 2017. Ensimmäinen LNG-tankkeri saapui Pohjoismaiden suurimpaan nesteytetyn maakaasun terminaaliin Arctia Karhun alusten avustamana.

IMOR-öljyntorjuntahankkeen (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia esiteltiin maaliskuussa 2017. Selvitystyön lopputuloksena oli joukko operatiivisia keinoja aluksen ajamiseen jäissä öljyntorjuntatilanteessa.

Löydät vuosikertomuksen kokonaisuudessaan täältä sekä nettisivujemme osion ”Yritys” kohdasta ”Vuosikertomukset”. Vuosikertomuksen käännökset ruotsiksi ja englanniksi julkaistaan viikolla 17.

 

Jäänmurtaja Kontio avustaa letkaa aluksia Perämerellä. Kuva: Flying Focus ja Arctia Oy.

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Tero Vauraste Arktisessa foorumissa: jäänmurtajien kansainvälistä yhteiskäyttöä edistettävä

Arktisen talousneuvoston (Arctic Economic Council, AEC) puheenjohtajana toimiva Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste puhui torstaina 12.4.2018 Suomen Arktisen Seuran, Paasikivi-Seuran ja UKK-Seuran yhdessä järjestämässä tilaisuudessa Säätytalolla. Vauraste esitti puheessaan konkreettisen ehdotuksen: jäänmurtajien…

Lue lisää

Jäätalvi jatkuu

Kevättalven aurinko lämmittää jo koko Suomessa, mutta jäätalvi jatkuu. Perämerellä merenkulkua avustaa edelleen viisi jäänmurtajaa. Merenkurkussa avustaa Fennica ja Suomenlahdella Voima. Kuluvan jäänmurtokauden kahdeksantena ja viimeisenä Arctian jäänmurtajana jäänmurtoon 28….

Lue lisää

Jäänmurtaja Sisu Suomenlahdelta Perämerelle

Jäänmurtaja Sisu siirtyy Suomenlahdelta Perämerelle. Eteläisen Perämeren jäätilanne on nyt vallitsevan pohjoisen ilmavirtauksen vuoksi muuttunut alusliikenteen turvaamisen kannalta hankalaksi. Samaan aikaan Suomenlahdella jäätilanne on samasta syystä helpottunut ja alusten avustustarve…

Lue lisää

Nordica avusti meripelastustehtävässä Suursaaren länsipuolella Suomenlahdella

Arctian monitoimimurtaja Nordica avusti Rajavartiolaitosta meripelastustehtävässä torstaina 8.3. ja perjantaina 9.3.2018. Meripelastusjohtaja kiittää Nordican miehistöä tuesta ja ammattitaitoisesta toiminnasta tilanteessa. Nordica oli jäänmurtotyössä Suomenlahdella saadessaan torstaina 8.3. kello 12.45 Rajavartiolaitokselta…

Lue lisää

Monitoimimurtaja Nordica jäänmurtoon Suomenlahdelle

Arctian monitoiminen jäänmurtaja Nordica siirtyi jäänmurtoon keskiviikkona 28.2.2018 kello 15.40 kuluvan talven kahdeksantena jäänmurtajana. Nordica avustaa meriliikennettä Suomenlahdella. Perämerellä ja Merenkurkussa avustavat jo Kontio, Otso, Polaris, Urho ja Fennica, ja…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään tiistaina 20. helmikuuta klo 08.00 – 19.00 välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisulla suoritetaan apukoneiden testiajoja 15.–16. helmikuuta klo 8–16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 24.1. noin klo 9 – 15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.