Suomen talvimerenkulun alkamisesta 140 vuotta

Tiesitkö, että Suomen talvimerenkulun voidaan katsoa alkaneen, kun ensimmäinen suomalainen jäävahvistettu höyrylaiva s/s Express II aloitti liikennöinnin Hangon ja Tukholman välillä 15. joulukuuta vuonna 1877? Tästä on tänään tasan 140 vuotta.

Ensimmäisen talvisataman perustamista ja talvimerenkulun käynnistymistä vauhdittivat osaltaan suurten nälkävuosien 1866-1868 kokemukset. Koko yhteiskuntaa haluttiin suojella ja välttää jäätalvien haitalliset vaikutukset mm. elintarvikkeiden saantiin sekä koko ulkomaankaupan sujuvuuteen.

Itsenäisen Suomen ensimmäisinä vuosina pulaa oli kaikesta. Kun talvimerenkulun järjestämisestä ja ensimmäisten varsinaisten jäänmurtajien hankinnoista päätettiin 1920-luvulla, aktiivisia toimijoita oli valtion lisäksi useita. Toimijoiden kirjo kertoo jäänmurron merkityksestä etenkin muulle merenkululle sekä Suomen ulkomaankaupalle.

Jäänmurron alkuvaiheissa aktiivisia olivat seuraavat merenkulun, laivanrakennuksen ja viennin keskeiset toimijat:

Finska Ångfartygs Aktiebolag eli Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö (perinteen jatkaja Suomessa nykyään TallinkSilja)

Suomen Puunjalostusteollisuuden Keskusliitto (nyk. Metsäteollisuus ry)

Maataloustuottajain Keskusliitto (nyk. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry)

Suomen Tukkukauppiaiden Keskusliitto (nyk. Suomen Tukkukauppiaiden Liitto)

Valio

Keskuskauppakamari

Ulkoasiainministeriö

Helsingin satama

Hietalahden telakka (nyk. Arctech Helsinki Shipyard Oy ja suunnittelun osalta Aker Arctic Technology Oy)

Helsingin Laivanpäällikköyhdistys (nyk. Suomen Laivanpäällystöliitto)

Jäänmurtajat omistava ja niitä nykyään operoiva Arctia Oy juhlisti talvimerenkulun alkamisen tasavuosipäivää kutsumalla kaikkien Suomen talvimerenkulun varhaisvaiheissa aktiivisesti mukana olleiden organisaatioiden tai näiden perinteen jatkajien edustajat tasavuotisjuhlakahveille jäänmurtaja Sisulle. Kahveilla käytiin läpi suomalaisen talvimerenkulun varhaisvaiheita ja tutustuttiin Arctian uusimpaan jäänmurtajaan Polarikseen.

Arctia on vuoden 2017 aikana muistanut talvimerenkulun historiaa mm. kustantamalla jäänmurtaja Tarmon sankarivainajien muistomerkin kunnostamisen Kotkassa, solmimalla Suomen merimuseon kanssa yhteistyösopimuksen jäänmurtoon liittyvän kulttuuriperinnön tallentamisesta, järjestämällä tapahtumapäivän kaikille jäänmurtajilta eläköityneille merimiehille, ja organisoimalla yhteistyökumppaneiden kanssa luentotilaisuuden jäänmurron historiasta Tieteen päivillä. Talvimerenkulun perinne elää ja jäänmurtajat turvaavat maamme ympärivuotiset meriyhteydet vastakin.

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Kim Höijer Arctian talousjohtajaksi

KTM, MBA Kim Höijer on aloittanut Arctian talousjohtajana 1.1.2018. Kimin tausta on rahoitus- ja sijoitusalalla. Hänellä on kattavaa kokemusta pankki- ja rahoitussektorilta sekä erilaisten palveluliiketoimintojen taloushallinnon ja rahoituksen johtamisesta. Arctian…

Lue lisää

Otso Perämerelle kauden toisena jäänmurtajana

Arctian jäänmurtaja Otso lähti liikkeelle Helsingin Katajanokalta tiistaina 9.1. iltapäivällä kuluvan talven toisena jäänmurtajana. Avustusalue käsittää Tornion, Kemin, Oulun ja Raahen väylät. Otso saapuu avustusalueelleen torstaina aamulla. Joulukuun 18. päivä…

Lue lisää

Kontio liikkeelle kauden ensimmäisenä jäänmurtajana

Liikennevirasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämerelle. Arctian jäänmurtaja Kontio lähti liikkeelle Helsingin Katajanokalta maanantaina 18.12. kello 18.00. Kontio saapuu avustusalueelleen Perämerelle keskiviikkoaamuna. Avustusalue käsittää aluksi Tornion, Kemin, Oulun…

Lue lisää

Sari Näkki Arctian henkilöstöjohtajaksi

KTM Sari Näkki on aloittanut Arctian henkilöstöjohtajana 14.12.2017. Yhtiössä pitkään henkilöstöjohtajana toiminut David Lindström siirtyy Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n toimitusjohtajaksi. Sari tulee Arctiaan Nordeasta, missä hän on työskennellyt erilaisissa…

Lue lisää

Jäänmurtajat valaistaan itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi 5.-7.12.

Arctia Oy on ylpeä jäänmurtajien merkityksestä itsenäiselle 100-vuotiaalle isänmaalle, joten osallistumme maanlaajuiseen keskeisten kohteiden juhlavalaisuun 5.-7.12.2017. Katajanokalla olevat jäänmurtajamme valaistaan mahdollisuuksien mukaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12. kello 18. Valaisu päättyy torstaiaamuna…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.