Arctic 100 -tutkimusmatka monitoimimurtaja Nordicalla läpi Luoteisväylän heinäkuussa

 

Miltä tuntuu viettää kuukausi jäänmurtajalla Luoteisväylällä? Miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa mereen ja jääoloihin lähellä pohjoisnapaa? Millaisena kuukausi jäänmurtajalla keskellä asumatonta seutua näyttäytyy ensikertalaiselle tai kokeneemmalle miehistön jäsenelle?

Arctian monitoimimurtaja Nordica matkaa Luoteisväylän halki heinäkuun aikana. Luoteisväylä on merireitti Tyyneltämereltä Pohjois-Amerikan pohjoispuolitse Kanadan arktisen saariston läpi Atlantille. Nordica lähtee Kanadan Vancouverista heinäkuun 5. päivä ja saapuu Grönlannin Nuukiin 1. elokuuta mennessä. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ja Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden kunniaksi Arctia Oy on kutsunut tälle Arctic 100 -tutkimusmatkalle mukaan suomalaisia ja kansainvälisiä tutkijoita sekä tiedetoimittajia.

Nordican tutkimusmatkaa voi seurata Facebookin blogissa @Arctic100Expedition sekä Instagramissa (@arctia_ltd) ja Twitterissä (@ArctiaLtd) aihetunnisteilla #Arctic100 ja #Nordica. Blogi toimii miehistön ja muiden matkalle osallistuvien matkapäiväkirjana.

Yksi tutkimusmatkailijoista on Arktisen keskuksen tiedetoimittaja Ari Laakso, joka päivittää yhdessä tutkija Ilona Mettiäisen kanssa matkapäiväkirjaa myös Arktisen keskuksen Facebookiin @ArcticCentre ja Twitteriin @Arctic_Centre.

”Olen kiinnostunut siitä, millaista on viettää jäänmurtajalla yhtäjaksoisesti kolme viikkoa, mitä siihen liittyy ja millaisia ilmiöitä matkalla tulee vastaan. Haastattelen Arktisen keskuksen tiedekeskusnäyttelyjä varten laivan henkilökuntaa ja mukana olevia tutkijoita, ja havainnoin, millainen Luoteisväylä on kesällä 2017. Teen myös havaintoja arktisesta teknologiasta”, Laakso kertoo.

 

Tavoitteena edistää vuoropuhelua arktisen tutkimuksen mahdollisuuksista

Kansainväliset tutkimusmatkat muilla kuin erityisillä tutkimusaluksilla ovat hyvin harvinaisia. Arctic 100 -tutkimusmatka on esimerkki toimintamallista, jossa kansainvälinen tutkimus polaarialueilla hyödyntää muutaman näillä alueilla toimintakykyisen kansallisen tutkimusaluksen lisäksi kaikkia maailman jäänmurtajia. Sen lisäksi, että tutkijoita otettaisiin nykyistä enemmän mukaan alusten siirtoajoille, varustamot voisivat tulevaisuudessa rahdata aluksia joustavasti kansainvälisten tutkimuslaitosten yhteisiin tarpeisiin. Arctia haluaa olla ensimmäisten joukossa tukemassa tällaista toimintamallia eli jäänmurtajien jaettua käyttöä.

Arctic 100 -tutkimusmatkan aikana aluksen miehistö sekä mukana olevat asiantuntijat ja alkuperäiskansojen edustajat tarkkailevat Luoteisväylän jääoloja sekä solmivat yhteyksiä tutkimusmaailman, merialan ja alkuperäiskansojen välille. Lisäksi tutkimusmatka pyrkii vahvistamaan kansainvälistä ja paikallista vuoropuhelua arktisen tutkimuksen mahdollisuuksista. Kyseessä on monitoimimurtaja Nordican toinen matka halki Luoteisväylän ja se toteutetaan yhteistyössä Kanadan rannikkovartioston, Kanadan liikenneministeriön sekä seuraavien tahojen kanssa: Martech Polar, Nunavut Impact Review Board, Nunavut Fisheries and Marine Training Consortium.

Noin kaksi vuotta sitten Arctia Oy kutsui yli 100 yliopistoa ja tutkimuslaitosta ympäri maailman suunnittelemaan ja toteuttamaan Arctic 100 -tutkimusmatkahanketta. Toimintamalli oli tutkimusmaailmalle uusi ja aikataulu haastava. Arctian hankkeen taakse jo kokoama tuki sekä hankkeen herättämä laaja kansainvälinen kiinnostus olivat kuitenkin painavia perusteita tutkimusmatkan toteuttamiseksi Nordican siirtoajon yhteydessä.

Arctia Oy ja Ilmatieteen laitos kehittävät tutkimusmatkan aikana uudenlaista ennustepalvelua. Ilmatieteen laitos lähettää Nordicalle matkan aikana meteorologin ja meriasiantuntijan koostaman 3-5 vuorokauden sää-, jää- ja meriennusteen Beringin salmen ja Nuukin välillä kolmena päivänä viikossa. Nordica puolestaan toimittaa alueelta sää- ja jäähavaintoja sekä palautetta ennusteista.

”Tämä on osa arktisten palveluidemme kehittämistä. Turvallinen ja kestävä toiminta arktisilla merialueilla vaatii erityistä osaamista”, toteaa Ilmatieteen laitoksen ryhmäpäällikkö Antti Kangas. Arktisen alueen kattava meteorologinen yhteistyö on yksi kärkiteemoista Suomen puheenjohtajuuskaudella Arktisessa neuvostossa 2017–2019.

”Niin arktisen alueen kuin Etelämantereenkin tutkimus on tärkeää ilmastonmuutoksen ja muiden maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseksi. Silti monilla polaarialueiden tutkimisesta kiinnostuneilla valtioilla ja tutkimuslaitoksilla ei ole näiden alueiden tutkimuksessa tarvittavaa kalustoa. Arctia Oy haluaakin tarjota uutta toimintamallia kalustonsa ja osaamisensa hyödyntämiseen kansainvälisessä polaaritutkimuksessa”, kertoo Arctian viestintäpäällikkö Eero Hokkanen.

Arctia Oy jatkaa keskustelua tiedeyhteisön kanssa ratkaistakseen haasteita, joita varustamotoiminnan ja polaaritutkimuksen käytänteiden yhdistämiseen toistaiseksi liittyy. Elinkeinoelämän ja tiedeyhteisön vuoropuhelu on yksi Arktisen talousneuvoston (Arctic Economic Council, AEC) viidestä kärkiteemasta. Arctia Oy:n toimitusjohtaja Tero Vauraste toimii AEC:n puheenjohtajana 2017–2019.

Arctic 100 Expedition -blogi Facebookissa: www.facebook.com/Arctic100Expedition

Arctia Oy:n Twitter-tili: @ArctiaLtd

 

Arktisen keskuksen Facebook-sivu: www.facebook.com/arcticcentre

Arktisen keskuksen Twitter-tili: @Arctic_Centre

 

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

Arctia Oy puh. 046 876 7140

 

Tiedetoimittaja Ari Laakso

Lapin yliopiston Arktinen keskus

puh. 040 484 4293 (tavoitettavissa maanantaina 3.7.2017)

Polaris ja pääskyset saapuivat Katajanokalle

Katajanokan murtajalaiturissa on viime päivinä käynyt vilske, sillä maailman ensimmäinen nestemäistä maakaasua polttoaineenaan käyttävä jäänmurtaja Polaris kiinnittyi jäänmurtaja Urhon ulkosivustalle maanantaina 12. kesäkuuta. Polariksen tuloa varten laituria on vahvistettu ja…

Lue lisää

Jäänmurtokausi 2016-2017 päättyi 28.5.2017

Itämeren jäänmurtokausi 2016-2017 päättyi suomalaisten jäänmurtajien osalta sunnuntaina 28.5.2017, jolloin jäänmurtaja Otso palasi tehtävistään jäänmurtotukikohtaan Helsingin Katajanokalle. Kevään myöhästymisestä johtuneet liikkuvat jäämassat aiheuttivat avustustarpeita aivan toukokuun lopulle saakka. ”Kuluvalla jäänmurtokaudella…

Lue lisää

Arctia vahvistaa asiakkuustiimiään

Merikapteeni (AMK) Sampo Viheriälehto on valittu Arctian uudeksi rahtauspäälliköksi 22.5.2017 alkaen. Satakunnan ammattikorkeakoulusta valmistuneella Viheriälehdolla on useiden vuosien kokemus offshore- ja jäänmurtotyöstä sekä myynti- ja PR-tehtävistä kaikilta Arctian laivaston alustyypeiltä….

Lue lisää

Tero Vaurasteesta Arktisen talousneuvoston puheenjohtaja

Arktinen talousneuvosto (Arctic Economic Council, AEC) on vuosikokouksessaan Alaskan Fairbanksissä 9.5.2017 valinnut Arctia Oy:n toimitusjohtaja Tero Vaurasteen puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudelle 2017–2019. Arktinen talousneuvosto on yritysten ja elinkeinoelämän järjestöjen vuonna 2014 perustama kansainvälinen…

Lue lisää

Jäänmurtaja Kontio palasi jäänmurrosta

Arctian jäänmurtaja Kontio palasi jäänmurrosta Helsingin Katajanokalle tiistaina 2.5.2017. Jäänmurron Kontio aloitti joulukuun puolivälissä 16.12.2016. Kuluneella jaksolla avustuksia oli 290 ja hinauksia 82. ”Kemin edustalla Perämerellä tilanne oli tänä talvena…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.