Arctia ja Lamor esittelivät IMOR-öljyntorjuntahankkeen tuloksia Porvoossa

Arctia järjesti yhteistyössä Lamor Corporation Ab:n kanssa öljyntorjuntaseminaarin Porvoossa 7.-8.3.2017. Seminaarissa esiteltiin mm. IMOR-hankkeen (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia. Hankkeen  tavoitteena on parantaa öljyntorjuntaa jäissä.

Seminaarin avasivat Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste ja Lamorin toimitusjohtaja Fred Larsen. Vauraste totesi puheenvuorossaan öljyntorjunnan olevan keskeinen osa Arctian palvelutarjoomaa. Arctia jatkaa yhteistyötään viranomaisten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla niin öljyntorjunnan kuin muiden meriturvallisuuteen lukeutuvien valmiuksien kehittämiseksi. Vauraste muistutti, että pian alkavat suomalaiset puheenjohtajuudet Arktisessa neuvostossa, Arktisessa talousneuvostossa ja Arktisessa rannikkovartiostofoorumissa tarjoavat mahdollisuuksia juuri tällaiseen kehitystyöhön sekä valtioiden ja palveluntarjoajien välisen yhteistyön tiivistämiseen.

Seminaariin osallistui noin 30 henkeä. Kutsuvieraita saapui mm. Kanadasta, Venäjältä sekä Ranskasta. Kuvassa IMOR-hankkeen vetäjä, Arctian kehityspäällikkö Hanna Suutarla esittelee hankeen tuloksia.

Hankkeen testeissä on visualisoitu jään ja veden virtauksia mittaamalla sekä käyttämällä merkkiaineita. Virtausten dynamiikkaa ymmärtämällä voidaan öljyntorjunta-aluksen koneistoa ja potkureita käyttää niin, että jäissä oleva öljy saadaan ohjattua paremmin keräyslaitteelle. Vuonna 2016 Arctia ja Lamor tekivät näitä testejä satamajäänmurtaja Ahtolla sekä liikkuvasta aluksesta, että aluksen ollessa poterossa eli jääkentän keskelle pysähdyksiin ajettuna.

Alla olevaa IMOR-logoa klikkaamalla siirryt lyhyeen YouTube-videoon IMOR-testeistä Arctian satamajäänmurtaja Ahtolla. Testit tehtiin Perämerellä helmikuussa 2016.

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Arctic 100 -tutkimusmatka monitoimimurtaja Nordicalla läpi Luoteisväylän heinäkuussa

  Miltä tuntuu viettää kuukausi jäänmurtajalla Luoteisväylällä? Miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa mereen ja jääoloihin lähellä pohjoisnapaa? Millaisena kuukausi jäänmurtajalla keskellä asumatonta seutua näyttäytyy ensikertalaiselle tai kokeneemmalle miehistön jäsenelle? Arctian monitoimimurtaja…

Lue lisää

Polaris ja pääskyset saapuivat Katajanokalle

Katajanokan murtajalaiturissa on viime päivinä käynyt vilske, sillä maailman ensimmäinen nestemäistä maakaasua polttoaineenaan käyttävä jäänmurtaja Polaris kiinnittyi jäänmurtaja Urhon ulkosivustalle maanantaina 12. kesäkuuta. Polariksen tuloa varten laituria on vahvistettu ja…

Lue lisää

Jäänmurtokausi 2016-2017 päättyi 28.5.2017

Itämeren jäänmurtokausi 2016-2017 päättyi suomalaisten jäänmurtajien osalta sunnuntaina 28.5.2017, jolloin jäänmurtaja Otso palasi tehtävistään jäänmurtotukikohtaan Helsingin Katajanokalle. Kevään myöhästymisestä johtuneet liikkuvat jäämassat aiheuttivat avustustarpeita aivan toukokuun lopulle saakka. ”Kuluvalla jäänmurtokaudella…

Lue lisää

Arctia vahvistaa asiakkuustiimiään

Merikapteeni (AMK) Sampo Viheriälehto on valittu Arctian uudeksi rahtauspäälliköksi 22.5.2017 alkaen. Satakunnan ammattikorkeakoulusta valmistuneella Viheriälehdolla on useiden vuosien kokemus offshore- ja jäänmurtotyöstä sekä myynti- ja PR-tehtävistä kaikilta Arctian laivaston alustyypeiltä….

Lue lisää

Tero Vaurasteesta Arktisen talousneuvoston puheenjohtaja

Arktinen talousneuvosto (Arctic Economic Council, AEC) on vuosikokouksessaan Alaskan Fairbanksissä 9.5.2017 valinnut Arctia Oy:n toimitusjohtaja Tero Vaurasteen puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudelle 2017–2019. Arktinen talousneuvosto on yritysten ja elinkeinoelämän järjestöjen vuonna 2014 perustama kansainvälinen…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.