Arctia ja Lamor esittelivät IMOR-öljyntorjuntahankkeen tuloksia Porvoossa

Arctia järjesti yhteistyössä Lamor Corporation Ab:n kanssa öljyntorjuntaseminaarin Porvoossa 7.-8.3.2017. Seminaarissa esiteltiin mm. IMOR-hankkeen (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia. Hankkeen  tavoitteena on parantaa öljyntorjuntaa jäissä.

Seminaarin avasivat Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste ja Lamorin toimitusjohtaja Fred Larsen. Vauraste totesi puheenvuorossaan öljyntorjunnan olevan keskeinen osa Arctian palvelutarjoomaa. Arctia jatkaa yhteistyötään viranomaisten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla niin öljyntorjunnan kuin muiden meriturvallisuuteen lukeutuvien valmiuksien kehittämiseksi. Vauraste muistutti, että pian alkavat suomalaiset puheenjohtajuudet Arktisessa neuvostossa, Arktisessa talousneuvostossa ja Arktisessa rannikkovartiostofoorumissa tarjoavat mahdollisuuksia juuri tällaiseen kehitystyöhön sekä valtioiden ja palveluntarjoajien välisen yhteistyön tiivistämiseen.

Seminaariin osallistui noin 30 henkeä. Kutsuvieraita saapui mm. Kanadasta, Venäjältä sekä Ranskasta. Kuvassa IMOR-hankkeen vetäjä, Arctian kehityspäällikkö Hanna Suutarla esittelee hankeen tuloksia.

Hankkeen testeissä on visualisoitu jään ja veden virtauksia mittaamalla sekä käyttämällä merkkiaineita. Virtausten dynamiikkaa ymmärtämällä voidaan öljyntorjunta-aluksen koneistoa ja potkureita käyttää niin, että jäissä oleva öljy saadaan ohjattua paremmin keräyslaitteelle. Vuonna 2016 Arctia ja Lamor tekivät näitä testejä satamajäänmurtaja Ahtolla sekä liikkuvasta aluksesta, että aluksen ollessa poterossa eli jääkentän keskelle pysähdyksiin ajettuna.

Alla olevaa IMOR-logoa klikkaamalla siirryt lyhyeen YouTube-videoon IMOR-testeistä Arctian satamajäänmurtaja Ahtolla. Testit tehtiin Perämerellä helmikuussa 2016.

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Kim Höijer Arctian talousjohtajaksi

KTM, MBA Kim Höijer on aloittanut Arctian talousjohtajana 1.1.2018. Kimin tausta on rahoitus- ja sijoitusalalla. Hänellä on kattavaa kokemusta pankki- ja rahoitussektorilta sekä erilaisten palveluliiketoimintojen taloushallinnon ja rahoituksen johtamisesta. Arctian…

Lue lisää

Otso Perämerelle kauden toisena jäänmurtajana

Arctian jäänmurtaja Otso lähti liikkeelle Helsingin Katajanokalta tiistaina 9.1. iltapäivällä kuluvan talven toisena jäänmurtajana. Avustusalue käsittää Tornion, Kemin, Oulun ja Raahen väylät. Otso saapuu avustusalueelleen torstaina aamulla. Joulukuun 18. päivä…

Lue lisää

Kontio liikkeelle kauden ensimmäisenä jäänmurtajana

Liikennevirasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämerelle. Arctian jäänmurtaja Kontio lähti liikkeelle Helsingin Katajanokalta maanantaina 18.12. kello 18.00. Kontio saapuu avustusalueelleen Perämerelle keskiviikkoaamuna. Avustusalue käsittää aluksi Tornion, Kemin, Oulun…

Lue lisää

Sari Näkki Arctian henkilöstöjohtajaksi

KTM Sari Näkki on aloittanut Arctian henkilöstöjohtajana 14.12.2017. Yhtiössä pitkään henkilöstöjohtajana toiminut David Lindström siirtyy Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n toimitusjohtajaksi. Sari tulee Arctiaan Nordeasta, missä hän on työskennellyt erilaisissa…

Lue lisää

Suomen talvimerenkulun alkamisesta 140 vuotta

Tiesitkö, että Suomen talvimerenkulun voidaan katsoa alkaneen, kun ensimmäinen suomalainen jäävahvistettu höyrylaiva s/s Express II aloitti liikennöinnin Hangon ja Tukholman välillä 15. joulukuuta vuonna 1877? Tästä on tänään tasan 140…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään lyhytkestoisesti 19.–21. tammikuuta välisenä aikana. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään noin tunnin ajan 9. tammikuuta iltapäivällä. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 8.-12.1. päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään 5. tammikuuta aamupäivän aikana. Koneiden käyttöä jatketaan jälleen maanantai-aamuna 8. tammikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään torstaina 4. tammikuuta klo 19 asti. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.