Arctia ja Lamor esittelivät IMOR-öljyntorjuntahankkeen tuloksia Porvoossa

Arctia järjesti yhteistyössä Lamor Corporation Ab:n kanssa öljyntorjuntaseminaarin Porvoossa 7.-8.3.2017. Seminaarissa esiteltiin mm. IMOR-hankkeen (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia. Hankkeen  tavoitteena on parantaa öljyntorjuntaa jäissä.

Seminaarin avasivat Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste ja Lamorin toimitusjohtaja Fred Larsen. Vauraste totesi puheenvuorossaan öljyntorjunnan olevan keskeinen osa Arctian palvelutarjoomaa. Arctia jatkaa yhteistyötään viranomaisten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla niin öljyntorjunnan kuin muiden meriturvallisuuteen lukeutuvien valmiuksien kehittämiseksi. Vauraste muistutti, että pian alkavat suomalaiset puheenjohtajuudet Arktisessa neuvostossa, Arktisessa talousneuvostossa ja Arktisessa rannikkovartiostofoorumissa tarjoavat mahdollisuuksia juuri tällaiseen kehitystyöhön sekä valtioiden ja palveluntarjoajien välisen yhteistyön tiivistämiseen.

Seminaariin osallistui noin 30 henkeä. Kutsuvieraita saapui mm. Kanadasta, Venäjältä sekä Ranskasta. Kuvassa IMOR-hankkeen vetäjä, Arctian kehityspäällikkö Hanna Suutarla esittelee hankeen tuloksia.

Hankkeen testeissä on visualisoitu jään ja veden virtauksia mittaamalla sekä käyttämällä merkkiaineita. Virtausten dynamiikkaa ymmärtämällä voidaan öljyntorjunta-aluksen koneistoa ja potkureita käyttää niin, että jäissä oleva öljy saadaan ohjattua paremmin keräyslaitteelle. Vuonna 2016 Arctia ja Lamor tekivät näitä testejä satamajäänmurtaja Ahtolla sekä liikkuvasta aluksesta, että aluksen ollessa poterossa eli jääkentän keskelle pysähdyksiin ajettuna.

Alla olevaa IMOR-logoa klikkaamalla siirryt lyhyeen YouTube-videoon IMOR-testeistä Arctian satamajäänmurtaja Ahtolla. Testit tehtiin Perämerellä helmikuussa 2016.

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Jäänmurtaja Voima avustustyöhön Suomenlahdelle

Arctian jäänmurtaja Voima lähti jäänmurtoon itäiselle Suomenlahdelle Helsingin Katajanokalta keskiviikkona 15.2.2017 kello 12.00. Vaikka jäätalvi on ollut etelässä leuto, meriliikenteen sujuvuus itäisellä Suomenlahdella halutaan varmistaa. Alueelle voi syntyä jään reunaan sohjovyö, mikä vaikeuttaa heikoimpien alusten…

Lue lisää

Arctia ja Nippon Salvage konkretisoivat suomalais-japanilaista yhteistyötä

Japanilainen meripelastus- ja hinaustoimintaan erikoistunut Nippon Salvage Company ja Arctia Oy ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen (Memorandum of Understanding, MoU) meripelastusalan yhteistyöstä. Sopimuksen allekirjoittivat Tokiossa 3.2.2017 Nippon Salvage Companyn toimitusjohtaja Yoshiyuki Nagao ja…

Lue lisää

Arctia hakee määräaikaista merihenkilöstöä keväälle 2017

Arctia hakee määräaikaisia työntekijöitä jäänmurtotehtäviä suorittaviin aluksiin keväälle 2017. Mikäli olet kiinnostunut, lähetä hakemuksesi 21.2.2017 mennessä osoitteeseen rekry@arctia.fi. Liitäthän hakemukseen voimassaolevan pätevyyskirjasi ja muut toimen edellyttämät todistukset sekä mahdolliset lisäpätevyystodistukset.

Lue lisää

Jäänmurtaja Sisu Perämerelle

Arctian jäänmurtaja Sisu lähti jäänmurtoon Perämerelle Helsingin Katajanokalta tiistaina 31.1.2017 kello 16.00. Sisu korvaa joulukuun 18. päivä alkaen Perämerellä työskennelleen Kontion, joka jää alueelle jäänmurtovalmiuteen. Sisu on ominaisuuksiltaan Kontiota sopivampi…

Lue lisää

Arctic 100 Expedition siirtyy vuoteen 2018

Arctian yhdessä suomalaisten sekä kansainvälisten tutkimus- ja yrityskumppanien kanssa suunnittelema Arctic 100 Expedition -tutkimusmatka siirtyy vuodelle 2018. Hankkeen mahdollistavaa rahoituspohjaa ei saatu kokoon aikataulussa, joka mahdollistaisi hankkeen toteutumisen kesällä 2017….

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.