Arctic 100 Expedition siirtyy vuoteen 2018

Arctian yhdessä suomalaisten sekä kansainvälisten tutkimus- ja yrityskumppanien kanssa suunnittelema Arctic 100 Expedition -tutkimusmatka siirtyy vuodelle 2018. Hankkeen mahdollistavaa rahoituspohjaa ei saatu kokoon aikataulussa, joka mahdollistaisi hankkeen toteutumisen kesällä 2017. Arctian hankkeen taakse jo kokoama tuki sekä hankkeen herättämä laaja kansainvälinen kiinnostus ovat kuitenkin painavia perusteita suunnittelun jatkamiseksi.

Arctic 100 Expedition on suomalaisella jäänmurtajalla toteutettava kansainvälinen tutkimusmatka arktiselle alueelle. Matkan tavoitteena on sekä uuden tieteellisen tiedon kerääminen, että kansainvälisen arktisen tutkimusyhteistyön syventäminen suomalaisella osaamispohjalla. Rahoitus matkaan haetaan kansainvälisestä tutkimusyhteisöstä sekä yrityksiltä jo olemassa olevia tutkimusverkostoja hyödyntäen.

Arctian saaman palautteen mukaan eri tutkimusaluksilla nykyään tehtävät tutkimusmatkat ovat hajanaisia ja niitä toteutetaan vaihtelevin aikatauluin. Useilla tutkimusaluksilla ei myöskään ole kykyä toimia haastavimmissa jääolosuhteissa. Säännölliset tutkimusmatkat samoille alueille hyödyttäisivät luotettavien tutkimustietojen keräämistä. Lisäksi ne tarjoaisivat pohjan eri toimijoiden jatkuvalle yhteistyölle sekä kustannustehokkaan mahdollisuuden polaarialueiden tutkimukseen myös sellaisille valtioille, joilla ei ole jäänmurtajia.

Suomen arktisen strategian mukaan ”Suomi pyrkii arktisen osaamisen mallimaaksi niin tutkimuksessa kuin osaamisen vastuullisessa kaupallisessa hyödyntämisessä.” Tämän tavoitteen tueksi Arctia tarjoaa monitoimimurtajiaan, jotka soveltuvat hyvin erilaisiin tutkimustehtäviin maapallon molemmilla napa-alueilla.

”Toivomme, että Arctic 100 Expedition -hankkeessa jo mukana olevat suomalaiset tutkimustahot sekä suomalainen tutkimusyhteisö laajemminkin jatkaisivat tämän kansallisesti merkittävän hankkeen suunnittelua kansamme”, sanoo hanketta ja Suomen arktista osaamista jälleen Aasiaan esittelemään lähtevä Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste.

Vauraste muistuttaa, että Ruotsi on jo vuosia käyttänyt Odenia tutkimusjäänmurtajana ja Norjaan on valmistumassa uusi polaarinen tutkimusalus Kronprins Haakon. Molemmilla mailla on myös polaarialueiden tutkimusta koordinoiva ja laajat kansainväliset kumppanuushankkeet mahdollistava kansallinen koordinointitaho, jollaista Suomessa ei ole. ”Mikäli Suomi haluaa toimia napa-alueiden tutkimuksessa samalla tasolla naapurimaidensa kanssa ja houkutella merkittäviä kansainvälisiä tutkimusrahoittajia, meidän on paitsi tarjottava näillä alueilla operointikykyisiä aluksia, myös kyettävä täällä kotimaassa kokoontumaan Arctic 100 Expeditionin kaltaisten yhteishankkeiden taakse”, Vauraste kannustaa.

Jäänmurtaja Nordica arktisissa jäissä. Kuva: Arctia Oy

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Arctic 100 -tutkimusmatka monitoimimurtaja Nordicalla läpi Luoteisväylän heinäkuussa

  Miltä tuntuu viettää kuukausi jäänmurtajalla Luoteisväylällä? Miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa mereen ja jääoloihin lähellä pohjoisnapaa? Millaisena kuukausi jäänmurtajalla keskellä asumatonta seutua näyttäytyy ensikertalaiselle tai kokeneemmalle miehistön jäsenelle? Arctian monitoimimurtaja…

Lue lisää

Polaris ja pääskyset saapuivat Katajanokalle

Katajanokan murtajalaiturissa on viime päivinä käynyt vilske, sillä maailman ensimmäinen nestemäistä maakaasua polttoaineenaan käyttävä jäänmurtaja Polaris kiinnittyi jäänmurtaja Urhon ulkosivustalle maanantaina 12. kesäkuuta. Polariksen tuloa varten laituria on vahvistettu ja…

Lue lisää

Jäänmurtokausi 2016-2017 päättyi 28.5.2017

Itämeren jäänmurtokausi 2016-2017 päättyi suomalaisten jäänmurtajien osalta sunnuntaina 28.5.2017, jolloin jäänmurtaja Otso palasi tehtävistään jäänmurtotukikohtaan Helsingin Katajanokalle. Kevään myöhästymisestä johtuneet liikkuvat jäämassat aiheuttivat avustustarpeita aivan toukokuun lopulle saakka. ”Kuluvalla jäänmurtokaudella…

Lue lisää

Arctia vahvistaa asiakkuustiimiään

Merikapteeni (AMK) Sampo Viheriälehto on valittu Arctian uudeksi rahtauspäälliköksi 22.5.2017 alkaen. Satakunnan ammattikorkeakoulusta valmistuneella Viheriälehdolla on useiden vuosien kokemus offshore- ja jäänmurtotyöstä sekä myynti- ja PR-tehtävistä kaikilta Arctian laivaston alustyypeiltä….

Lue lisää

Tero Vaurasteesta Arktisen talousneuvoston puheenjohtaja

Arktinen talousneuvosto (Arctic Economic Council, AEC) on vuosikokouksessaan Alaskan Fairbanksissä 9.5.2017 valinnut Arctia Oy:n toimitusjohtaja Tero Vaurasteen puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudelle 2017–2019. Arktinen talousneuvosto on yritysten ja elinkeinoelämän järjestöjen vuonna 2014 perustama kansainvälinen…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.