Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris jäänmurtotyöhön tänään

Arctian uusin jäänmurtaja Polaris lähtee jäänmurtotehtäviin Perämerelle Helsingin Katajanokalta noin klo 16 tänään. Jäänmurtaja Otso on ollut jäänmurrossa jo 8.12.2016 lähtien ja Kontio 16.12.2016 lähtien.

Jäänmurtaja Polaris on monella tapaa ainutlaatuinen. Se on maailman ensimmäinen jäänmurtaja, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä (Liquefied Natural Gas), että ultravähärikkistä dieseliä. Tämä vähentää merkittävästi niin hiilidioksidi- kuin muitakin päästöjä. Polaris onkin maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja. Polaris on noin 22 MW kokonaistehollaan myös Suomen tehokkain jäänmurtaja.

Polaris aloittaa työnsä historiallisena aikana, sillä vuosi 2017 merkitsee Suomelle satavuotista taivalta itsenäisenä valtiona. Juhlavuoden kunniaksi Polariksen etuosaa koristaa näyttävästi Suomi 100 -juhlavuoden tunnus.

Polaris jatkaa itsenäisyyttäkin vanhempaa suomalaista jäänmurto-osaamisen perinnettä: Suomen ensimmäinen jäänmurtaja Murtaja aloitti työnsä vuonna 1890. Jäänmurtajien historiaan ja merkitykseen Suomelle voit tutustua Tieteen päivillä 13. tammikuuta Helsingin yliopiston pienessä juhlasalissa kello 15.00 alkavassa luentotilaisuudessa Suomi saarena! – Jäänmurron historiaa. Tilaisuus on kaikille avoin.

Polaris on Arctian nykyisen laivaston kahdeksas jäänmurtaja. Edellinen suomalainen jäänmurtaja otettiin käyttöön vuonna 1998. Kansainvälinen merenkulkualan julkaisu Maritime Reporter & Engineering News sijoitti joulukuussa Polariksen 3. sijalle listallaan vuoden 2016 merkittävimmistä uusista aluksista.

Jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin kertoo, että aluksella on odotettu varsinaisiin jäänmurtotehtäviin pääsyä jo jokunen viikko. ”Alukseen tankattiin viikonlopun aikana 1 000 m³ vähärikkistä dieseliä Katajanokan jäänmurtajalaiturissa. Enemmänkin olisi toki mahtunut, mutta pyrimme pitämään syväyksen alle kahdeksassa metrissä, jotta pystymme toimimaan myös kahdeksan metrin väylillä tehokkaasti”, Järvelin toteaa.

Polariksen ensimmäinen matka todellisiin jäänmurtotehtäviin on työntäyteinen. ”Siirrymme Utöstä Turun saariston läpi Poriin, missä lastaamme lisämuonaa sekä lähes 700 m³ nesteytettyä maakaasua Porin Tahkoluodon terminaalista. Selkämerellä on odotettavissa noin 20 m/s tuulta, mutta laivan onneksi etelästä. Tosin kovan tuulen ei pitäisi olla ongelma, sillä meillä on myös tehokas 480 kuution kallistuksenvaimennusjärjestelmä  makealla vedellä”, Järvelin keroo. Hän odottaa tulevia työviikkoja mielenkiinnolla: ”Murtaja on uusi, emmekä ole vielä päässeet tositoimiin. Aker Arcticin jäälaboratoriotestien perusteella odotamme loistavia tuloksia”.

Polaris on saanut EU:n TEN-T -tukea.

Jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin Kuva: Arctia Oy

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Arctia Icebreaking Oy ja Rosmorport allekirjoittivat yhteistyösopimuksen jäänmurrosta Itämerellä

Arctia Icebreaking Oy ja jäänmurrosta Itämerellä Venäjän aluevesillä vastaava Rosmorport allekirjoittivat 31.3.2017 sopimuksen yhteistyöstä Itämeren jäänmurrossa. Sopimus mahdollistaa käytännössä Suomen ja Venäjän välisellä valtiosopimuksella syyskuussa 2014 luodun jäänmurtoyhteistyön Arctian jäänmurtajien osalta. Arctia…

Lue lisää

Jäänmurtaja Sisu palasi jäänmurrosta

Arctian jäänmurtaja Sisu palasi jäänmurrosta Perämereltä Helsingin Katajanokalle torstaina 13.4.2017. Sisu lähti avustustyöhön 31. tammikuuta. Avustuksia tällä jaksolla kertyi yhteensä 203 ja hinauksia 53. ”Vaikka jääpinta-ala ei ole ollut kauden aikana kovin suuri, jää on…

Lue lisää

Arctian vuosikertomus 2016 / Arctias årsberättelse 2016

Arctian jäänmurtajat avustivat merenkulkua Itämerellä vuonna 2016 yhteensä 385 operointipäivää. Arctia-konsernin liikevaihto ja tulos pysyivät hyvällä tasolla. Henkilöstön koulutuspäiviä kertyi vuoden aikana 1395. Konserni teki merkittävän investoinnin hankkimalla laivastoonsa maailman…

Lue lisää

Jäänmurtaja Voima palasi jäänmurrosta

Arctian jäänmurtaja Voima palasi jäänmurrosta Suomenlahdelta Helsingin Katajanokalle keskiviikkona 29.3.2017. Voima lähti avustustyöhön 15. helmikuuta. Avustuksia tällä jaksolla kertyi 23 ja hinauksia kolme. ”Helmikuussa aloitimme avustukset Loviisan, Kotkan ja Haminan…

Lue lisää

Arctia ja Lamor esittelivät IMOR-öljyntorjuntahankkeen tuloksia Porvoossa

Arctia järjesti yhteistyössä Lamor Corporation Ab:n kanssa öljyntorjuntaseminaarin Porvoossa 7.-8.3.2017. Seminaarissa esiteltiin mm. IMOR-hankkeen (Ice Management & Oil Recovery) tuloksia. Hankkeen  tavoitteena on parantaa öljyntorjuntaa jäissä. Seminaarin avasivat Arctian toimitusjohtaja…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.