Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris jäänmurtotyöhön tänään

Arctian uusin jäänmurtaja Polaris lähtee jäänmurtotehtäviin Perämerelle Helsingin Katajanokalta noin klo 16 tänään. Jäänmurtaja Otso on ollut jäänmurrossa jo 8.12.2016 lähtien ja Kontio 16.12.2016 lähtien.

Jäänmurtaja Polaris on monella tapaa ainutlaatuinen. Se on maailman ensimmäinen jäänmurtaja, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä (Liquefied Natural Gas), että ultravähärikkistä dieseliä. Tämä vähentää merkittävästi niin hiilidioksidi- kuin muitakin päästöjä. Polaris onkin maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja. Polaris on noin 22 MW kokonaistehollaan myös Suomen tehokkain jäänmurtaja.

Polaris aloittaa työnsä historiallisena aikana, sillä vuosi 2017 merkitsee Suomelle satavuotista taivalta itsenäisenä valtiona. Juhlavuoden kunniaksi Polariksen etuosaa koristaa näyttävästi Suomi 100 -juhlavuoden tunnus.

Polaris jatkaa itsenäisyyttäkin vanhempaa suomalaista jäänmurto-osaamisen perinnettä: Suomen ensimmäinen jäänmurtaja Murtaja aloitti työnsä vuonna 1890. Jäänmurtajien historiaan ja merkitykseen Suomelle voit tutustua Tieteen päivillä 13. tammikuuta Helsingin yliopiston pienessä juhlasalissa kello 15.00 alkavassa luentotilaisuudessa Suomi saarena! – Jäänmurron historiaa. Tilaisuus on kaikille avoin.

Polaris on Arctian nykyisen laivaston kahdeksas jäänmurtaja. Edellinen suomalainen jäänmurtaja otettiin käyttöön vuonna 1998. Kansainvälinen merenkulkualan julkaisu Maritime Reporter & Engineering News sijoitti joulukuussa Polariksen 3. sijalle listallaan vuoden 2016 merkittävimmistä uusista aluksista.

Jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin kertoo, että aluksella on odotettu varsinaisiin jäänmurtotehtäviin pääsyä jo jokunen viikko. ”Alukseen tankattiin viikonlopun aikana 1 000 m³ vähärikkistä dieseliä Katajanokan jäänmurtajalaiturissa. Enemmänkin olisi toki mahtunut, mutta pyrimme pitämään syväyksen alle kahdeksassa metrissä, jotta pystymme toimimaan myös kahdeksan metrin väylillä tehokkaasti”, Järvelin toteaa.

Polariksen ensimmäinen matka todellisiin jäänmurtotehtäviin on työntäyteinen. ”Siirrymme Utöstä Turun saariston läpi Poriin, missä lastaamme lisämuonaa sekä lähes 700 m³ nesteytettyä maakaasua Porin Tahkoluodon terminaalista. Selkämerellä on odotettavissa noin 20 m/s tuulta, mutta laivan onneksi etelästä. Tosin kovan tuulen ei pitäisi olla ongelma, sillä meillä on myös tehokas 480 kuution kallistuksenvaimennusjärjestelmä  makealla vedellä”, Järvelin keroo. Hän odottaa tulevia työviikkoja mielenkiinnolla: ”Murtaja on uusi, emmekä ole vielä päässeet tositoimiin. Aker Arcticin jäälaboratoriotestien perusteella odotamme loistavia tuloksia”.

Polaris on saanut EU:n TEN-T -tukea.

Jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin Kuva: Arctia Oy

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen

eero.hokkanen@arctia.fi

puh. 046 876 7140

Suomen talvimerenkulun alkamisesta 140 vuotta

Tiesitkö, että Suomen talvimerenkulun voidaan katsoa alkaneen, kun ensimmäinen suomalainen jäävahvistettu höyrylaiva s/s Express II aloitti liikennöinnin Hangon ja Tukholman välillä 15. joulukuuta vuonna 1877? Tästä on tänään tasan 140…

Lue lisää

Jäänmurtajat valaistaan itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi 5.-7.12.

Arctia Oy on ylpeä jäänmurtajien merkityksestä itsenäiselle 100-vuotiaalle isänmaalle, joten osallistumme maanlaajuiseen keskeisten kohteiden juhlavalaisuun 5.-7.12.2017. Katajanokalla olevat jäänmurtajamme valaistaan mahdollisuuksien mukaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12. kello 18. Valaisu päättyy torstaiaamuna…

Lue lisää

Jäänmurtaja Otso esillä kansainvälisessä mediassa

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi on tuonut Suomelle ja suomalaisuudelle runsaasti kansainvälistä näkyvyyttä. Myös sinivalkoinen jäänmurtaja Otso on viime aikoina ollut esillä kansainvälisessä mediassa. Lokakuussa merkittävä talouslehti Financial Times uutisoi viikonloppujulkaisunsa kaikissa versioissa toimittaja-kirjailija…

Lue lisää

Monitoimimurtaja Nordica kokouspaikaksi maailman suurimpaan arktiseen tapahtumaan Reykjavíkiin

Vuosittain lokakuussa Islannin Reykjavíkissa järjestettävä Arctic Circle Assembly on maailman suurin monialainen arktista aluetta käsittelevä kansainvälinen konferenssi. Arktisen neuvoston puheenjohtajana aloittanut ja itsenäisyytensä satavuotisjuhlaa juhliva Suomi on tänä vuonna konferenssissa…

Lue lisää

”Niin murtuivat jäät” -tilaisuus kaikille Arctiassa ja sen edeltäjäorganisaatioissa palvelleille 9.11.2017

Kutsu PDF-tiedostona Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Arctialla on ilo kutsua kaikki Arctiasta ja sen edeltäjäorganisaatioista eläköityneet, maa- tai merihenkilöstössä palvelleet yhteiseen ”Niin murtuivat jäät” -tapahtumaan Helsingin Wanhan Sataman (Pikku Satamakatu 3–5)…

Lue lisää

Tiedotteet Katajanokalle

Jäänmurtaja Otson pääkoneita ja järjestelmiä testataan keskiviikkona 13. joulukuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman koneita käytetään torstaina 14.12. klo 7 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson koneita käytetään 7.12.2017 klo 8 – 16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson ja jäänmurtaja Kontion koneita käytetään 4.12. – 5.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 27.11. – 1.12.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 20. – 24.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 13. – 17.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun apukoneita käytetään 6. – 10.11.2017 päivittäin klo 7 – 19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään 31.10. – 3.11.2017 päivittäin klo 7-19. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään perjantaina 27. lokakuuta noin klo 7 – 14. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontion pääkoneita käytetään 12.-15. lokakuuta. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Sisun pääkoneita käytetään maanantaina 2.10. klo 11.30-16.00 sekä ajoittain 3.-4.10. klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Voiman pääkoneita käytetään torstaina 28.9. klo 08-16 ja tarpeen vaatiessa myös perjantaina 29.9. Koneiden käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen satamadieselgeneraattoria käytetään tänään aamupäivällä 22.09.2017. Generaattorin käyttö aiheuttaa matalaa huminaa.

 

Jäänmurtaja Polariksen pääkoneita käytetään 4.-8.9. ajoittain klo 8-16. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Otson pääkoneita käytetään Katajanokan laiturissa maanantaina 7. elokuuta klo 13-15. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa.

Jäänmurtaja Kontiolla tehdään noin heinäkuun puoleenväliin asti ajoittain melua aiheuttavia töitä. Töitä tehdään päivittäin, ei kuitenkaan sunnuntaisin, noin klo 7-19. Merikasarmin laituri on satama-alue, jonka normaaliin toimintaan tällaiset työn äänet ajoittain kuuluvat. Arctia Oy pahoittelee äänten mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Otamme vastaan palautetta osoitteeseen eero.hokkanen@arctia.fi.

Jäänmurtaja Polariksen koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 14. kesäkuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jotta Suomen uusin jäänmurtaja Polaris mahtuu Katajanokalle, Katajanokan jäänmurtajalaiturissa tehdään laituritöitä tiistaista 7.3.2017 alkaen noin viikko. Työt sisältävät mm. paalutusta, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Työt suoritetaan klo 7-18 välisenä aikana. Laiturin edustalle tulee työaluksia.

Viikon jälkeen jatkuvat vielä muut laiturityöt, jotka aiheuttavat meteliä. Urakka valmistuu huhtikuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy, joka toimittaa lähialueen taloihin ilmoituksen ko. työstä sekä lähinnä olevaan taloon myös tärinämittarin.

 

Jäänmurtaja Urholla järjestetään tänään 30.11.2016 yksityistilaisuus. Tilaisuus kestää klo 02.00 asti yöllä, mutta siitä ei aiheudu meluhaittoja Katajanokalle. Jäänmurtajalaiturin alueella lennätetään tilaisuuden aikana luvallisesti kopterikameroita.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltakuuden välille.

Jäänmurtaja Sisun koneita käytetään Katajanokan laiturissa viikolla 4 maanantaista 25.1. alkaen. Koneiden käynti aiheuttaa matalaa huminaa. Käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

Urhon koneet käynnissä. Jäänmurtaja Urhon koneita koekäytetään 27.-29.10. Koneiden käynti rajataan aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille.

26.10. – 8.11.2015. JM Sisun apu- ja päämoottoreita tullaan käyttämään päivittäin seuraavien kahden viikon aikana. Moottoreiden käyttäminen rajoittuu aamukahdeksan ja iltaseitsemän välille. (08:00-19:00) Moottoreita käytetään siis myös viikonloppuisin.

Voiman moottorit koekäytössä 29.9. Jäänmurtaja voimalla käytetään pää- ja apukoneita tiistaina 29.9.2015 klo 12 alkaen. Koekäyttö kestää noin kaksi tuntia. Laitteita testataan torstaina tapahtuvaa meriturvallisuuskatsastusta varten.

to-pe 6.-7.8.2015 Jäänmurtaja Urhon kansia pestään.

ti 19.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita aamulla sekä tullessaan mereltä noin klo 16 -19.

ma 18.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita iltapäivällä.

ke 13.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.

ti 12.5.2015 Jäänmurtaja Sisu käyttää pää- ja apukoneita.